Model/Exemplu Audit SEO | Ce este un audit SEO + Studiu de caz

După cum bine știți unii dintre voi, am studiat și încă studiez muzică de mai bine de 15 ani.

Știam de ceva timp de la cursurile de management artistic că website-ul Filarmonicii de Stat Moldova va trece printr-un redesign.

Am căutat recent o informație care m-a dus pe site-ul Filarmonicii și am observat că schimbarea a avut loc.

Puteți vedea acest lucru direct pe http://filarmonicais.ro.

Primul lucru pe care îl observăm este că noul site arată, aparent, mult mai bine decât cel vechi.

Ca să vă puteți face o idee cum arăta înainte, am folosit web.archive.org și m-am întors în timp.

Nu este o reprezentare exactă, dar seamană.

site vechi filarmonica iasi

După cum puteți vedea în imaginea de mai jos, noul site are un aspect mult mai profesional.

analiza seo site

Am decis totuși să fac ce știu mai bine și să ma uit puțin mai în amănunt, analizând acest website din punct de vedere SEO.

În termeni tehnici, voi efectua un Audit SEO.

Scopul acestei analize este de a dezvălui problemele de optimizare ale site-ului, pentru a îl putea îmbunătăți.

Un audit SEO de calitate este primul pas ce ar trebui efectuat într-o campanie SEO.

Acest articol nu este în niciun caz o critică, ci face parte din categoria studii de caz.

Voi prezenta doar niște recomandări pe care, personal, le consider extrem de utile și importante.

Să trecem la treabă!

Analiză generală

Vom începe prin a arunca un ochi la site.

Dacă am fi avut acces la server și la secțiunea de administrator, am fi putut observa mai repede anumite lucruri.

Ne vom descurca cu ce avem.

Primul lucru pe care îl observ la website este URL-ul.

Acesta începe cu HTTPS, dar se pare ca nu toate resursele sunt criptate. Acest lucru duce la probleme de securitate.

Ne putem da seama dacă o conexiune este securizată uitându-ne în stânga URL-ului din partea de sus a Browser-ului.

Ceea ce ar trebui să vedem este un lăcățel verde, ca la SEOproject (sper…:)).

conexiune securizata ssl

Nu vă panicați dacă nu vedeți lăcățelul! Nu e așa mare problemă. Oricum, pe site-ul Filarmonicii, problema persistă doar pe pagina principală. Celelalte pagini par să fie securizate.

Atâta timp cât nu folosiți cardul de credit sau scrieți vreo parola personală pe acel website, nu prea are ce să se întâmple.

Deși intru pe https://filarmonicais.ro, sunt rapid redirecționat către https://www.filarmonicais.ro/index.php/ro/.

URL-urile ar trebui să fie prietenoase cu utilizatorii.

Problema este că fiind rădăcina site-ului, toate link-urile vor avea de acum acel index.php

Cum ar fi mai simplu pentru un utilizator să distribuie un link?

  • Scriind: https://www.filarmonicais.ro/evenimente
  • Scriind: https://www.filarmonicais.ro/index.php/ro/evenimente

Evident, prima variantă este mult mai elegantă.

Văzând /ro/ in URL, pot deduce că există și o variantă în Engleză (https://www.filarmonicais.ro/index.php/en/). Acest lucru este vizibil și în meniul de navigare.

O variantă mai bună ar fi fost https://filarmonicais.ro pentru română și https://www.filarmonicais.ro/en/ pentru engleză.

Redirecturile nu sunt neapărat rele, dar în acest caz, sunt.

Până și Google este de acord. În rezultatele căutarii pe cuvântul cheie „Filarmonica Iasi”, URL-ul este cel surt.

Observăm tot aici că descrierea meta este „Urez Filarmonicei “Moldova” să trăiască veacuri…”, ceva destul de irelevant pentru utilizator.

rezultate google

Dacă site-ul ar fi fost de la început creat așa, problema era mai mică.

Înainte de redesign totuși, URL-urile erau altele.

De exemplu, folosind Web Archive am descoperit că înainte, secțiunea de Evenimente putea fi găsită pe https://www.filarmonicais.ro/events/.

Acel URL era indexat în Google.

Dacă eu doresc să modific URL-ul în https://www.filarmonicais.ro/evenimente/, atunci ar trebui să mă asigur că le conectez printr-o relație 301.

Acest lucru se numește pe scurt redirecționare.

Un search engine (motor de căutare) vede astfel de schimbări de URL-uri ca pe niște pagini care dispar brusc.

Poate doar să considere că acestea au fost șterse. În acest caz, soluția este să nu le mai afișeze în Google.

De exemplu, pentru cuvintele cheie „evenimente filarmonica iasi”, Google nu afișează direct pagina de evenimente, ci pagina principală.

rezultate google 2

Această acțiune nu a fost făcută intenționat. E o greșeală comună.

După puține căutări, îmi dau seama că este vorba despre Joomla.

Accesând https://filarmonicais.ro/administrator, acest lucru îmi este confirmat.

Joomla este o platformă CMS (Content Management System) open source, gratuită, cu care poți crea bloguri și website-uri.

Problema cu URL-ul este destul de usor de rezolvat.

Atenție totuși!

Unele URL-uri noi au fost deja indexate în Google.

Vom avea nevoie de redirecționări 301, de la fiecare pagină, spre cea bună.

Acest lucru va dura extrem de mult. Iată cum o mică greșeală ne poate costa extrem de mult timp.

Considerând totuși că site-ul nu are multe pagini importante, putem rezolva situația și fără redirecțonări.

Iată pașii:

  • Redenumim din server fișierul htaccess.txt în .htaccess (da, chiar începe cu un punct)
  • Intrăm în Admin în Joomla și mergem la System -> Global Configuration
  • În secțiunea SEO selectăm Use URL Rewriting -> Yes și Include Site Name in Page Titles -> After
  • Dăm click pe save sus în stanga

Iată și un video, care explică totul pas cu pas.

Majoritatea platformelor CMS folosesc Teme și Template-uri pentru a funcționa.

Acestea pot fi gratuite sau plătite.

Cu o temă, poți crea un site foarte rapid și ușor. Doar înlocuiești textele, schimbi imaginile și ai terminat!

Dacă vrei, e usor să adaugi sau să ștergi secțiuni.

Nu e un lucru rău. Așa fac și eu website-uri. Așa fac aproape toți.

Așa este făcut și SEOproject.

Un website construit prin cod de la zero este extrem de costisitor. Are avantajele și dezavantajele lui.

Uitându-mă în cod, observ că directorul temei a fost redenumit /fmi/.

Totuși, căutând puțin mai mult, pot identifica în cele din urmă Framework-ul T3 și sub-tema JA Events II.

Dacă accesați tema, puteți vedea că seamănă bine cu website-ul Filarmonicii.

Când analizăm rapid un site, câteva întrebări pe care ar trebui să ni le punem sunt:

  • Arata bine acest website?
  • Se încarcă repede?
  • Este ușor de navigat?

Raspunsul la toate aceste întrebări este în cazul de față, da.

Totuși, motoarele de căutare văd lucrurile foarte diferit.

Google ne oferă posibilitatea de a analiza problemele de viteză ale unui site, folosind PageSpeed Insights.

Această unealtă ne oferă un scor de la 0 la 100, pe baza unor criterii legate de structura și viteza de încărcare a site-ului.

Pe scurt, Page Speed Insights analizează dacă resursele unui website se încarcă într-o ordine logică.

Daca eu încarc prima dată un fișier care îl voi arăta abia spre finalul paginii, acest lucru va încetini website-ul.

Nu vreau să fiu deloc răutacios, dar scorul 12/100 este absolut cel mai slab scor pe care l-am văzut până acum la un website.

structura website slaba

Scorul este oferit în două secțiuni separate, una pentru desktop și alta pentru mobil.

În cea de mobil, scorul e ceva mai mare, dar nici acolo nu depășește cifra 20.

PageSpeed Insights ne oferă o listă cu posibile optimizări.

Ele sunt în ordinea importanței, ceea ce înseamnă că primele ne vor ridica scorul cel mai tare.

Alte tool-uri bune care analizează viteza site-ului sunt GT Metrix și Pingdom Speed Test.

Știm deja din start că avem o problemă cu imaginile, care sunt mult prea mari.

Restul problemelor sunt legate de structură. Putem lejer da vina pe Joomla și tema utilizată.

Acestea ar fi trebuit să vină optimizate de programatorii care le-au creat.

Unul din motivele principale pentru care recomand WordPress este faptul că-i foarte ușor de optimizat.

Instalezi 2-3 plugin-uri/module și o temă decentă și ai rezolvat.

Desigur, se poate și pe Joomla. Nu cunosc exact motivele, dar multe site-uri Joomla sunt prost optimizate.

O extensie folositoare pentru Joomla este JCH Optimize. Aceasta restructurează site-ul într-o manieră mai prielnică pentru Google.

Alte elemente care ne interesează ar fi:

  • să reducem cât mai mult dimensiunea fișierelor HTML, JS și CSS (cele care generează website-ul)
  • să ne folosim de cache (stocarea temporară a fișierelor în browserul

Un alt lucru care mă interesează la acest site ar fi dacă este sau nu prietenos cu dispozitivele mobile.

Se afișează corect pe un smartphone? Dar pe o tabletă?

Cândva, aveam două variante de website: una pentru desktop (www.site.com) și alta pentru mobile (m.site.com).

În prezent, folosim design responsive. Acesta se adaptează în funcție de lățimea dispozitivului. Putem astfel păstra un singur URL.

Un alt tool de la Google poate face testul în locul nostru, atunci când nu suntem siguri: https://search.google.com/test/mobile-friendly.

site mobile friendly dispozitive mobile

Se pare că website-ul nostru a trecut testul pentru dispozitive mobile.

Aceste lucruri țin de temă. Doar un programator le poate rezolva complet.

Totuși, imaginile,  cea mai mare problemă de pe site, puteau fi optimizate manual înainte de a fi încărcate.

Referitor la o imagine, termenul mărime se poate referi la dimensiunea efectivă în pixeli/cenimetri, sau spațiul ocupat pe server.

Ar fi inutil să încărcăm o imagine de de 600×600 pixeli pe care în site o afișăm doar de 300×300 pixeli.

Google s-ar întreba: De ce? De ce să nu o pui direct 300×300?

De asemenea, imaginile pot fi comprimate pe spațiul de stocare din server.

Acest lucru îl putem face manual folosind http://compressjpeg.com sau http://compresspng.com, în funcție de formatul imaginii.

Imaginea de fundal, cea cu orchestra, am reușit de exemplu să o aduc în doar câteva secunde de la 550KB la doar 370KB.

Diferențele în calitate sunt foarte greu de observat cu ochiului liber.

Această îmbunătățire de 30% va salva spațiu de stocare, iar site-ul se va încărca mai repede.

Am căutat pe Google și am găsit un modul care optimizează automat imagini în Joomla.

https://extensions.joomla.org/extension/imgen/

Nu am testat extensia, dar puținele recenzii de la alți utilizatori spun că funcționează.

Din punct de vedere al design-ului, mă deranjează puțin faptul că textul nu este cu adevărat vizibil.

Cămășile albe încurcă în citirea textului, în special a micului buton „Vezi evenimente”, care ar trebui oricum făcut mai mare.

O soluție rapidă și ușoară ar fi să întunecăm puțin poza de fundal. Acest lucru poate fi făcut și direct din cod, după preferință.

Iată efectul:

text continut site

Nu e mare lucru, dar textul este mult mai vizibil.

Un alt lucru interesant de observat este că pagina locală Google My Business nu a fost revendicată.

Oricand cineva caută ceva legat de Filarmonică, Google întreabă cine e proprietarul.

google my business neverificat

Pagina Google My Business este… iconița roșie de pe Google Maps a unei afaceri/instituții locale.

E ca un profil Google+ al afacerii sau instituției, unde se pot posta poze și lăsa comentarii/păreri.

O instituție verificată va apărea mereu mai sus decât una neverificată. Un alt criteriu ar fi recenziile.

Se pare că Opera are un avantaj în căutarile locale pentru „concerte iasi”:

rezultate locale

Până acum, ne-am uitat doar la prima pagină.

Totuși, mare parte din conținutul analizat, Header-ul și Footer-ul se va regăsi pe toate paginile website-ului.

Pentru a analiza lucrurile mai în amănunt, trebuie să facem ce face și Google, un site crawl.

Site crawl și analiza SEO de conținut

În mod normal, ar fi trebuit să fie instalate niște sisteme de monitorizare a site-ului, precum Google Search Console și Google Analytics.

Search Console ne spune o grămadă de lucruri despre website și ne anunță atunci când apar erori.

De exemplu, ne-ar fi putut anunța atunci când am modificat toate URL-urile că cele vechi dau erori 404.

Google Analytics măsoară rezultatele website-ului. Putem afla detalii despre câți vizitatori avem, de unde vin aceștia și ce dispozitive folosesc pentru a naviga internetul.

Ne puteam astfel da seama de probemele din site și tipul de audiență pe care îl avem.

Cu sau fără ele, putem folosi un SEO audit tool denumit Screaming Frog.

Acesta va accesa pas cu pas fiecare pagină a site-ului, pornind de la cea de bază, și va analiza câteva criterii importante, realizând astfel un audit SEO tehnic.

Screaming Frog este un software gratuit, dar are o limită de 500 de URL-uri.

Totuși, există o portiță pentru a îl utiliza la întregul potenșial.

Dacă îi dăm noi URL-urile, le analizează pe toate, indiferent câte sunt.

Pentru a extrage link-urile gratuit vom folosi Xenu Link Sleuth.

Xenu extrage și alte link-uri, dar putem debifa această opțiune.

xenu audit seo

Ar trebui să rămână doar pagini și fișiere care conțin www.domeniultau.ro.

Pentru a exporta, este puțin mai complicat. Trebuie să mergem la File -> Export to TAB separated file.

Acest tip de fișier poate apoi fi încărcat în Excel sau Google Sheets. Acolo le putem sorta.

Putem folosi http://textmechanic.co -> ‘Remove lines containing’ pentru a înlătura rapid și alte rezultatele nedorite.

Toate link-urile extrase le copiem și le punem apoi într-un fișier text.

Apoi, e randul programului Screaming Frog să își facă treaba.

Trebuie întâi să îl setăm pe List mode, apoi să încărcăm fișierul .txt generat.

screaming frog audit seo

Cu ajutoru tool-ului am identificat următoarele erori:

  • 383 pagini cu titlu duplicat
  • 30 pagini cu titlu prea lung
  • 405 pagini cu meta descriere duplicată (toate)
  • 113 pagini fără H1

Probabil vă gândiți… de unde 383 de pagini? De unde 405? Abia dacă reușesc să văd 20 pe website.

Ei bine, Google vede peste 400. Asta este din cauza link-urilor dinamice generate de calendarul de evenimente al site-ului.

Fiecare eveniment generează un link ca acesta: https://www.filarmonicais.ro/index.php/ro/evenimente/calendar-evenimente?layout=weekly&date=2018-01-08.

Aceste link-uri pot fi considerate pagini separate de Google și creează o situație de link duplicat.

Cum rezolvăm această problemă?

Simplu. Dat fiind faptul că fiecare eveniment are pagina sa, putem să spunem motoarelor de căutare să nu mai indexeze calendarul de evenimente, ci doar pagina /evenimente.

Putem face asta blocând accesul la pagină prin robots.txt sau folosind meta-eticheta noindex pe pagină.

Alt lucru util ar fi să punem meta-eticheta rel=”canonical” către propriul URL al paginii. Astfel, toate filtrele de tipul „?layout=weekly&date=2018-01-08” vor arăta cu degetul spre rădăcina paginii.

Cu alte cuvinte, Google vede că am atât /pagina-mea/ cât și /pagina-mea?layout=weekly&date=2018-01-08/ dar eu îi specific prin rel=”canonical” că vreau să indexeze doar /pagina-mea/.

După ce am folosit TextMechanic pentru a înlătura toate elementele dinamice, am rămas cu 52 de pagini.

Acum, erorile reale sunt următoarele:

  • 8 pagini cu titluri duplicate
  • 50 de pagini cu meta descrieri duplicate
  • 24 de pagini cu H1 lipsă și 3 cu H1 duplicat

Acum, totul pare mai ușor de rezolvat.

Analiza profilului de link-uri

Nici un Audit SEO nu ar fi complet fără să analizăm profilul de backlink-uri ale unui site.

Un site poate suferi penalizări de la Google dacă are un profil de link-uri suspicios, creat folosind metode SEO Black Hat.

Fiind o instituție publică de renume, așteptările mele sunt ca profilul de link-uri să fie natural și valoros.

Sunt sigur că fanii și ziarele locale și naționale au  menționat website-ul Filarmonicii pe internet.

Tool-ul de la cognitiveSEO îmi confirmă acest lucru.

Site-ul Filarmonicii este menționat de 304 ori de către 137 de domenii diferite, deci nu va avea nevoie prea curând de o campanie de link building.

Un lucru important este ca cea mai mare parte a site-urilor care te menționează să fie din aceeași țară ca tine.

profil linkuri seo audit

Peste 60% din domeniile care au menționat Filarmonica au extensia .ro.

Comunicatele de presă, partenerii și concertele de succes s-au transformat în neștire în promovare online.

Cu un astfel de profil, totul se rezumă la optimizarea SEO On Page, cea asupra cărea avem control direct.

Pe partea de OffPage și marketing digital, lucrurile se desfășoară încet de la sine, pe platformele de social media.

Cum să faci un audit SEO gratis

În concluzie, iată că nu este atât de greu să iți faci propriul audit SEO gratuit.

Totuși, un specialist SEO va identifica întotdeauna mai bine problemele ascunse ale unui website.

Lumea e plină de specialiști SEO, dar de ce să umbli să-i cauți, când ai unul chiar aici, sub nasul tău. 🙂

4 comentarii la „Model/Exemplu Audit SEO | Ce este un audit SEO + Studiu de caz”

Lasă un comentariu

Shares

SEOproject utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website. Prin continuarea navigării, confirmi că ești de acord cu termenii și condițiile site-ului, cu politica de confidențialitate precum și cu politica de cookie-uri.