Acum ceva timp am avut o discuție cu Darius Mureșan, platform manager la WhitePress. Darius se ocupă cam cu de toate în cadrul companiei, de la relații cu clienții până la traduceri și modificări în platformă.
A stat cam o oră cu mine, pentru a îmi explica, cât mai în detaliu, cum funcționează WhitePress și ce beneficii aduce celor din lumea SEO.
Trebuie să recunosc, la început, eram sceptic. Totuși, mi-am dat seama rapid de valoarea platformei și o voi împărtăși cu tine în acest articol.
Deși link-urile cumpărate nu sunt recomandate de Google, adevărul este că internetul funcționează și pe bază de reclame. Că respectăm sau nu reguilie… asta ține de fiecare.
Menționez că, deși am pus link-uri afiliate în articol, acesta nu este un articol sponsorizat.
Darius m-a abordat și, în ciuda scepticismului meu, am decis să fac un apel cu el pentru a clarifica lucrurile. În urma discuției am înțeles valoarea platformei.
Deci… ce este WhitePress, mai exact?
Ce este WhitePress?
WhitePress este o platformă de content marketing și branding, ce ajută la publicarea de articole sponsorizate pe diferite website-uri și blog-uri din România și Europa.
WhitePress automatizează procesul de publicare a articolelor sponsorizate. Compania oferă și servicii de redactare, așadar Content Marketing este o definiție bună.
În realitate, în România, cei mai mulți o vor folosi pentru a construi legături SEO. Așadar, este și o platformă de cumpărat link-uri SEO, dacă vreți să îi spuneți așa.
Are o bază de date destul de mare de website-uri, cel mai probabil cea mai mare din România.
Ok dar… ce este așa de special la asta?
Ei bine, sunt mai multe lucruri de discutat pe această temă.
Cel mai mare avantaj este că poți sorta acele website-uri pe niște criterii foarte bine stabilite. Apoi ai și alte beneficii precum automatizare sau facturi cumulate.
Platforma este disponibilă, de asemenea, în mai multe țări. Acționează în Polonia (țara de origine), Ungaria, Cehia, Slovacia, Bulgaria și Ukraina și au planuri să se extindă și în Germania și Serbia.
Site-urile sunt inter-conectate, așadar poți utiliza platforma în română chiar dacă vrei să cumperi link-uri și în alte țări, în cazul în care ai proiecte internaționale.
Îți recomand să citești acest articol în detaliu, pentru a înțelege lucrurile cât mai bine.
Este WhitePress util pentru SEO?
Hai înainte să stabilim dacă această platformă ajută la SEO, ca să ai un motiv să o încerci.
Pe scurt… da. Te poate ajuta la optimizare.
Știți bine că eu nu sunt un mare fan al link-urilor cumpărate special pentru SEO.
Dar nu spune nimeni că nu poți cumpăra advertoriale în scop promoțional.
Știm cu toții ce fel de SEO se face, în general, în România, de la ‘freelanceri’ la ‘agenții’. Cam totul se rezumă la advertoriale.
Îmi era imposibil să nu fiu sceptic cu o platformă ca asta, când pe grupurile de SEO mulți utilizatori doar postează oferte pentru advertoriale.
Cu toate acestea, WhitePress este mai mult decât un loc în care doar să te uiți după advertoriale.
De ce? Pentru că website-urile sunt verificate manual, anual.
Și când spun verificate, nu mă refer la DA și PA (niște metrici mai mult sau mai puțin irelevante).
Așa că… poți să stai să aștepți oferte de advertoriale pe grupul de SEO și să te chinui să le sortezi…
Sau poți utiliza WhitePress. Câștigi timp și de această sortare se ocupă niște experți (în cazul în care ești începător).
Platforma simplifică, de asemenea, modalitatea de plată.
Totul se întâmplă în interiorul platformei și primești o singură factură pentru mai multe servicii, deci mai puțină bătaie de cap.
Desigur, toate aceste link-uri sunt, în continuare, plătite.
Așadar, este decizia ta de a cere publisher-ului un link nofollow sau rel=”sponsored” (care nu este momentan în platformă, dar le-am recomandat și sper să îl adauge).
Este WhitePress WhiteHat?
Dacă faci SEO de ceva timp, WhitePress te duce imediat cu gândul la WhiteHat SEO.
Numele de la asta vine. Mi-a confirmat și Darius asta. Cu toate acestea, asta nu garantează tipul de SEO pe care îl faci tu.
WhitePress este doar o platformă. Pălăria, o porți tu, cel care o utilizează.
Platforma îți permite să sortezi website-urile după anumite criterii și asta te va ajuta foarte mult în identificarea acelor website-uri bune și relevante afacerii tale.
Website-urile care au un conținut slab din punct de vedere calitativ cât și cele care nu publică des conținut editorial sunt marcate în acest sens.
Cum folosești corect WhitePress?
Iată cum funcționează, în linii mari, platforma:
- Editorii (publisherii) se înscriu și creează oferte
- Site-urile sunt verificate și catalogate
- Marketerii aleg și cumpără ofertele editorilor
- Conținutul este scris (fie de marketeri, fie de editori, fie prin serviciile de redactare WhitePress)
- Editorii publică acel conținut pe website
Procesul este destul de simplu și rapid. Cele mai dificile părți sunt crearea unei oferte bune (pentru editori) și alegerea website-urilor (pentru marketeri).
Așadar, hai să intrăm puțin mai în detaliu, ca să înțelegi cum poți utiliza cât mai bine platforma.
În funcție de ce nevoie ai, vei folosi platforma diferit. Aceasta este împărțită în două secțiuni: Editor / Marketer
Dacă ești Marketer, te vei putea folosi de ambele servicii, în cazul în care deții și website-uri editoriale.
Editor / Publisher
(vrei să oferi spațiu publicitar pe website-ul tău)
Beneficiul principal pentru cei care vor să își listeze website-urile pe WhitePress este că e complet gratuit.
Pasul 1:
Dacă ai un website de calitate, cu informație utilă, nu ezita să te înscrii pe WhitePress. Acesta este primul pas.
Momentan, este necesar un SRL sau un PFA pentru a putea colabora cu WhitePress, dar Darius mi-a comunicat că se caută soluții și pentru bloggerii care nu au firmă.
Pentru a putea fi funcțional contul, va trebui să completezi datele firmei tale în secțiunea Setări -> Contul meu.
Pasul 2:
Apoi va trebui să adaugi un portal. Este destul de simplu, doar urmează pașii.
Completează cât mai în detaliu aceste date, în special categoria și ce tipuri de subiecte abordezi, în general, pe website.
Nu te poți înscrie dacă nu ai minim 500 de vizitatori unici pe lună. Apropo, traficul trebuie să fie de peste 500 pentru 3 luni consecutive.
Nu te apuca să îți falsifici traficul, deoarece nasurile celor de la WhitePress sunt destul de sensibile la astfel de lucruri și site-ul tău va fi marcat în acest sens.
Așadar… înainte să te poți înscrie pe WhitePress, va trebui să publici ceva conținut de calitate și să îți crești traficul pe website.
După ce portalul tău este adăugat, trimite-l spre verificare. Acesta va fi verificat și catalogat de către echipa WhitePress.
Vei avea niște scoruri de calitate, atât din punct de vedere al conținutului cât și din punct de vedere tehnic.
Așadar, pentru un scor mai bun, asigură-te că website-ul tău are o viteză bună de încărcare.
Un alt criteriu important este ca majoritatea conținutului tău să fie de tip editorial, adică original și nesponsorizat.
Blogurile generaliste care scriu doar articole publicitare despre orice (tip PBN) vor avea un scor mic aici.
Pasul 3:
Dacă tu știi că totul este în regulă, atunci până ce este verificat website-ul tău, te poți apuca să creezi o ofertă.
O ofertă este simplu de realizat, iar WhitePress oferă instrucțiuni pas cu pas.
Ofertele sunt ceea ce vor vedea cumpărătorii când se uită peste website-ul tău.
E bine să le faci cât mai detaliate! De asemenea, e bine să ai mai multe oferte.
De exemplu:
- Publicare articol
- Publicare articol + Postare Facebook
- Publicare articol + Postare Facebook + Newsletter
Cu cât ai mai multe oferte, cu atât te vei adresa mai multor persoane. Fiecare are nevoi specifice.
Detalii și avantaje:
După ce ai ofertele publicate, ai cam terminat.
Atunci când un client face o comandă, totul îți vine în platformă.
Dai doar copy paste și publici, apoi anunți cumpărătorul.
După ce tranzacția este finalizată, vei primi un scor de la cumpărător. Așadar, asigură-te că faci totul cât mai bine, pentru a primi un scor cât mai bun de la cumpărător.
WhitePress îți permite să oferi tracking pentru fiecare articol, adică să lași cumpărătorul să monitorizeze traficul de pe articolul sponsorizat.
Desigur, asta poate afecta viteza website-ului tău puțin, așa că rămâne la latitudinea ta dacă să o faci sau nu.
Statisticile pentru un articol publicat sunt gratuite prima dată când le cere un marketer, dar apoi poți cere o sumă de la 5 lei până la 50 de lei.
Așadar, este în avantajul tău să accepți doar articole cu adevărat relevante audienței tale, pentru a putea demonstra prin statistici că banii investiți au meritat.
Astfel, clienții vor înțelege că le oferi rezultate și vor mai cumpăra de la tine.
Un alt avantaj este că ești deschis la o piață internațională. Utilizatorii WhitePress din celelalte țări în care acționează compania vor putea găsi ușor ofertele tale.
Dacă articolul este un comunicat de presă și va apărea pe mai multe website-uri, vei fi anunțat. Poți accepta sau refuza acel articol.
Nu îți face griji. Acesta nu este conținut duplicat (mulți cred asta) și nu te va afecta negativ din punct de vedere SEO.
Aici depinde mai mult doar de imaginea website-ului / blogului tău. Dacă simți că vrei să postezi doar conținut original, atunci, desigur, refuză.
Dacă ești un website cu tentă informativă generală sau de știri, atunci nu te va afecta cu nimic.
Marketer
(vrei să cumperi spațiu publicitar pe alt website)
În primul rând, dacă ești o persoană care oferă advertoriale, nu te panica. WhitePress nu e sfârșitul lumii.
Tu ai în continuare ofertele tale, cu prețurile tale, cu rețeaua ta, cu avantajele tale.
Ba chiar mai mult, dacă ai aprobare de la deținător sau control asupra unor website-uri, atunci le poți și tu lista pe WhitePress.
Va fi o sursă suplimentară de potențiali clienți.
Pasul 1:
Primul pas este să te înscrii pe WhitePress. Alege opțiunea Marketer.
Completează apoi datele tale în secțiunea Setări -> Contul meu.
Pasul 2:
După ce creezi contul, va trebui să adaugi un proiect. Un proiect reprezintă website-ul pe care îl promovezi.
Asta îți va permite să diferențiezi, de exemplu, între propriile website-uri și cele ale clienților.
Odată creat un proiect, vei putea vedea lista de website-uri pe care te poți promova.
Pasul 3 (cel mai important):
Pasul următor este să alegi website-urile pe care să te promovezi.
Acum probabil te întrebi: Ce link-uri cumpăr? Cum aleg website-urile potrivite?
Acesta este probabil cel mai dificil pas pe care îl au de făcut marketerii atunci când vine vorba de promovare.
WhitePress îl simplifică. La prima vedere, filtrul pare destul de complex. Și este. Dar îți voi arăta imediat cum să îl utilizezi cu ușurință.
Mulți se vor uita, în continuare, la statistici precum DA și PA. Whitepress le au integrate, atât cele Moz cât și cele Ahrefs. Doar dai click pe site și le afli.
Nu știu cât de utile sunt aceste metrici.
DA (Domain Authority) și PA (Page Authority) sunt niște scoruri create de compania MOZ.
Deși aceste metrici sunt un indicator util pentru a determina cât de solid este profilul de link-uri al unui website, nu au nicio legătură cu felul în care tratează Google link-urile cu adevărat.
De asemenea, nu spun nimic despre relevanță.
Un website poate avea un DA mic dar să fie extrem de relevant audienței tale.
Un website poate avea DA mic dar într-un an să ajungă cel mai popular website din industrie.
Cei de la WhitePress înțeleg asta așa că au venit cu un scor al lor, bazat pe criterii mult mai bine ancorate în realitate.
Aceste criterii sunt, în mare, bazate pe calitatea conținutului, activitatea utilizatorilor și autenticitatea website-ului.
Toate criteriile sunt importante aici, dar cred că primul are cea mai mare valoare.
De ce?
Pentru că indică faptul că website-ul nu este doar un blog de duzină sau un PBN (Private Blog Network), ci este, într-adevăr, un website calitativ care oferă conținut de dragul conținutului.
Cu alte cuvinte… înseamnă că nu este un website din’ăla de pe centură. Nu este un website doar pentru SEO. Este un site relevant și util, care are ceva de spus.
WhitePress au și un scor tehnic. Acesta analizează dacă HTML-ul este valid, timpul de răspuns al server-ului, scorul PageSpeed Insights și dacă website-ul este prietenos sau nu cu dispozitivele mobile.
Nu aș miza prea tare pe scorul tehnic. Desigur, este și acesta important și un scor mai mic de 4 ar trebui să ridice semne de întrebare.
Cele mai importante metrici sunt aici timpul de răspuns al serverului și testul pentru dispozitive mobile de la Google.
În termeni mai clari, viteza efectivă a website-ului și dacă este sau nu optimizat pentru mobil.
Deci… cum identifici un website bun?
Păi, recomandarea mea ar fi să te bazezi pe categorii și scorurile create de cei de la WhitePress.
Așadar, apasă butonul „Arată mai multe filtre” pentru a vedea toate filtrele.
Alege Tematica (categoria) relevantă și pune o evaluare minimă a calității de 6.
S-ar putea ca aceste filtre să fie în altă ordine în funcție de lățimea ecranului tău. Caută-le puțin. Ar fi ideal dacă ele ar fi mereu în aceeași ordine. Am semnalat asta și lui Darius.
Alte indicatoare relevante sunt „Numărul minim de utilizatori unici” și „Grupul țintă”.
Dacă tot plătești pentru un articol, măcar să îl publici acolo unde e audiența ta și să știi că va avea cine să îl citească.
Că e pentru SEO sau nu, că respecți regulile Google și-l faci dofollow sau nofollow, asta e altceva.
Poți marca website-urile preferate ca favorite folosind inimioara din stânga.
Apoi, din secțiunea de filtre, poți selecta să le vezi doar pe acestea.
Marchează mai multe website-uri pe care le consideri interesante și potrivite inițial și revino ulterior asupra lor pentru a le analiza în detaliu.
Odată ce ai ales un website, mergi la zona de oferte.
Atunci când plasezi o comandă, sunt mai multe variante pentru redactarea conținutului:
- Unele oferte vor avea conținut inclus (scris de către editor/publisher).
- Altele îți vor permite să scrii tu conținutul
- Varianta 3 este să comanzi conținutul direct de la WhitePress
Alege varianta optimă pentru tine și plasează o comandă.
Nu în cele din urmă, pe WhitePress poți comanda articole și fără să cumperi advertoriale.
Aici poți comanda articole pentru propriile website-uri (ceva ce plănuiesc și eu să utilizez cât de curând) și chiar conținute pentru website.
Detalii și avantaje:
Recomand, în continuare să verifici manual fiecare website pe care postezi.
Și nu mă refer la tool-uri. Uită-te pe el… cu ochii.
Este un website pe care dorești cu adevărat ca firma ta să apară?
Desigur, în România lista este destul de limitată, dar cu siguranță va crește.
Conținutul redactat de Editori este verificat cu CopyScape iar dacă depășește 10% similaritate cu alte articole de pe internet, vei fi anunțat.
E normal ca un articol să fie până la 20-25% similar cu altele de pe internet.
Unele site-uri pot oferi statistici și monitorizare a website-ului, dacă vor.
Atunci când ceri statisticile prima dată pentru un articol publicat le vei primi gratuit, dar apoi te va costa între 5 și 50 RON pentru a obține aceste informații de la editori.
Sunt utile statisticile? DA!
Mulți cumpără articole doar pentru link-uri și ignoră complet că pot aduce și trafic din ele.
Monitorizând traficul îți poți face o idee ce articole funcționează cel mai bine și pe ce website-uri.
Așadar, ar fi util să alegi website-uri care oferă și această opțiune.
Desigur, monitorizarea o poți face și tu în Analytics pentru a afla câți vizitatori ți-a adus articolul, dar nu vei ști exact la câte persoane a ajuns sau ce rată de conversie a avut.
Link-uri Nofollow vs Dofollow
WhitePress oferă câteva opțiuni, cum ar fi dacă accepți să pui link-uri dofollow în articole sau nu.
Știu că există multe întrebări legat de acest subiect și vreau să le clarific.
După cum spuneam, WhitePress este doar o platformă. Pălăria o porți tu.
În mod normal, Google specifică destul de clar că toate link-urile plătite trebuie marcate cu rel=”nofollow” sau „sponsored”.
Dar… asta nu ajută la SEO, nu!?
Ei bine… nu e chiar așa. Îți pot spune din experiență proprie că link-urile nofollow ajută și la SEO. Nu am încă suficiente date despre cele „sponsored”, dar intuiția îmi spune că va fi la fel.
Desigur, și au am pe ici pe colo link-uri dofollow plătite către unii clienți de-ai mei, nu neg asta.
Dar nu este o practică activă și caut mereu să o evit. Majoritatea sunt obținute în mod natural prin diverse alte metode de obținere de link-uri.
Un alt aspect interesant este dacă marchezi sau nu articolele ca fiind sponsorizate.
Hai să discutăm puțin mai în detaliu despre asta.
În mod normal, este ilegal să nu specifici că un articol a fost sponsorizat.
Legea este Europeană și este valabilă pe tot teritoriul UE, cel puțin. Un link către această legă găsești aici.
Desigur, lucrurile în SEO sunt ceva mai subtile și pot fi interpretate.
Te invit să îți lași opiniile mai jos în zona de comentarii.
Poți spune că în exemplul de mai sus, cineva recomandă efectiv, produsul, dar într-un advertorial nu recomanzi nimic, ci doar pui un link.
Cu toate acestea, fraza „revista ar fi trebuit să precizeze clar că este vorba despre un material publicitar, nu de unul strict informativ” indică destul de clar că nu ai voie să publici un material publicitar fără să anunți audiența că a fost sponsorizat.
Cu alte cuvinte… altfel nu l-ai fi scris.
Nu sunt absolvent de drept, dar voi avea în curând un interviu cu o persoană care este, pentru a discuta aceste aspecte.
Așa că urmărește-mă pe Facebook sau pe Instagram dacă vrei să fii ținut la curent cu asta.
Este un advertorial SEO publicitate? Din punctul meu de vedere, da.
Ajută prin SEO la publicitate și poate genera și trafic direct către vânzător.
De fapt… advertorial vine de la ad (reclamă)… asta cam spune tot.
Dacă cei din lege ar înțelege cum funcționează SEO, probabil ar fi vai și amar de industria de advertoriale.
Așadar, poți fi penalizat atât de Google cât și din punct de vedere legal (teoretic).
Avantaje și dezavantaje
Hai să recapitulăm totul puțin ca să vedem exact care sunt cele mai bune puncte forte ale platformei, dar și ce dificultăți întâmpină.
Avantaje WhitePress
Ușor de utilizat și înțeles: Este foarte ușor să utilizezi platforma. Are o interfață prietenoasă și lucrurile sunt destul de ușor de găsit.
Ușor de identificat site-uri relevante și calitative: Dacă ești Marketer, platformă simplifică procesul de identificare a website-urilor bune. Poți utiliza metodele menționate mai sus în articol. Totuși, aruncă o privire asupra website-ului cu ochii tăi ca să fii sigur.
Ușor de structurat o ofertă relevantă: Dacă ești Editor, e ușor să creezi o ofertă atractivă. De asemenea,
WhitePress intermediază transferul: Așadar, banii vor ajunge la editor doar după ce acesta îți face treaba. În aceeași măsură, un marketer depune banii în contul WhitePress înainte să facă o comandă, deci editorul știe că plata este în așteptare. Cu alte cuvinte, nu-ți iei țeapă.
O singură factură: Fie că achiziționează 1 sau 10 articole, primești o singură factură. Nu te mai amețești cu plăți în stânga și în dreapta.
Dezavantaje WhitePress
Momentan, daca ești Editor ai nevoie de firmă sau PFA: Dacă nu ai firmă sau PFA, nu vei putea colabora ușor cu WhitePress (ca blogger, de exemplu). Asta poate fi văzut ca un dezavantaj pentru unii sau ca un avantaj pentru alții.
Cu toate acestea, PFA-ul este foarte ușor de făcut și este gratuit. Doar câteva umblături pe la registrul comerțului. Adevărul este, din păcate, că mulți pur și simplu nu doresc să își achite taxele.
Chiar și așa, Darius mi-a spus că echipa lui lucrează din răsputeri să găsească o soluție legală pentru toată lumea, iar atunci lucrurile vor fi mai simple.
Dacă doar cauți să achiziționezi articole, poți face asta în regim de persoană fizică.
Preturile pot fi mai ridicate: E de așteptat, toată lumea trebuie să câștige! E posibil ca unele agenții să aibă oferte și pachete mai bune, dar foarte limitate.
Cu toate acestea, Darius mi-a spus că echipa lor încearcă să obțină cele mai bune prețuri de la publisheri, de exemplu prin achiziționarea a mai multor articole în avans plătite din bugetul WhitePress.
Prețurile sunt actualizate în mod constant și WhitePress încearcă mereu să ofere cel mai bun preț pentru clienți. Dacă te-a descurajat un preț, revino pe platformă. Poate s-a schimbat.
Nu-ți promite poziții mai înalte în Google: Acesta nu este un dezavantaj al platformei, dar îl pun aici ca să atrag atenția. Este, în continuare, o platformă ce va fi folosită agresiv pentru a cumpăra link-uri. Dacă nu o folosești cu cap și ca la carte, nu te va scăpa de pedepsele Google. Nu pica în această capcană și alege cu atenție link-urile pe care le cumperi și cum le cumperi.
Concluzie
WhitePress este o platformă de content marketing, branding și advertoriale SEO foarte solidă, care îți poate ușura mult munca.
Ajută marketerii și editorii să se găsească ușor între ei, fără bătăi de cap.
Dacă ai un website pe care poți publica reclame sau ești influencer sau blogger, caută să te înscrii.
Dacă ai nevoie să îți promovezi afacerea pe website-uri relevante și calitative, WhitePress e locul potrivit pentru a face asta.
Dacă ai întrebări sau opinii, te invit să le lași în zona de comentarii de mai jos.