Cei din lumea afacerilor online știm foarte bine cum stă treaba cu website-urile. Pentru începători în schimb, e puțin mai complicat. Când le explic, începătorii înțeleg din prima că trebuie să își creeze o prezență online, dar mă întreabă mereu de ce le trebuie un website.
„Paginile de Facebook sunt gratuite. De ce îmi trebuie un website?.”
Acest lucru nu mă miră. Facebook a anunțat în 2015 că peste 40 de milioane de afaceri mici au pagini de Facebook.
Răspunsul meu inițial a fost:
„Păi… pe un website poți să faci orice, pe o pagină de Facebook nu.”
Dar apoi mi-am dat seama că oamenii nu înțeleg ce înseamă orice.
Ei nu știu suficiente despre puterea brand-ului, cu ce se mănâncă e-mail marketing sau ce înseamnă să te trezești dimineață cu pagina ștearsă că i s-a părut unuia că pozele tale cu fructele pe care le-ai pus dimineață în smoothie seamănă cu niște…
Recent m-am întâlnit cu o cunoștință care își dorea un website. Până la urmă, s-a mulțumit cu o listare pe Google Maps, care inițial ar fi fost bonus. Bine… omul s-a justificat și până la urmă i-am vândut un site pentru altceva. Dar, multe ori am încercat să recomand un website, doar ca să aud „N-am nevoie, mi-e suficientă pagina de Facebook.”
Și… ca să fiu sincer, tot de multe ori au dreptate. Nu e neapărat să ai un website pentru un kiosk de cafea. Darămite pentru o alimentară din colțul străzii.
Când vine vorba de un magazin online, de un blog, sau de un site de fotografie, ei bine… treburile stau altfel. Totuși, Facebook vine tare din urmă. Mai nou îți poți crea un magazin online direct pe Facebook, folosing Shopify. Nici Google nu se lasă mai prejos. În Google My Business îți poți crea acum propriul website gratuit. E foarte simplu și limitat, dar e un început.
Înainte să trag o concluzie și să iau apărarea website-urilor plătite și găzduite, haideți să comparăm aceste platforme și să vedem care mai exact sunt avantajele și dezavantajele. M-am hotărât să includ și site-urile gratuite de tip Blogger sau WordPress.com în această comparație, deoarece au caracteristici similare.
Costuri zero sau extrem de mici: Paginile de Facebook nu costă nimic. Ai putea investi doar în reclame. Cu 0 investiție minimă, nu vei avea prea multe remușcări dacă aceasta nu rentează și te dezamăgește. Pe Blogger sau WordPress.com e posibil să învestești într-un domeniu web
Ușor și rapid de creat: O pagină de Facebook pentru afacerea ta o poți crea în 5 minute. Elementele precum adăugarea unor imagini sau postări ne sunt familiare de pe conturile personale. Nici cu un blog gratuit nu e prea greu. Scrii numele, alegi o temă standard de afișare, creezi paginile/articolele și începi să scrii conținutul.
Servere extrem de rapide și de încredere: Atât platformele de Social Media cât și cele de blogging de la Google și WordPress rulează pe servere extrem de rapide. Imaginează-ți că Facebook are peste un miliard de utilizatori, iar internetul are in jur de două. Cu toate acestea, funcționează instant de fiecare dată.
Design prietenos cu dispozitivele mobile: Rețelele de socializare sunt concepute special pentru dispozitivele mobile. Poți să fii sigur că imaginile și mesajele tale se vor afișa corespunzător utilizatorilor, atunci când stau pe WC.
Nu ai control total: Dacă ar fi să îți deschizi un magazin fizic, ce ai prefera? Să îl deschizi în magazinul altcuiva, sau să ai propriul tău spațiu? Facebook, Blogger sau WordPress îți pot închide oricând contul. De mult, când SEO Black Hat era la putere, multe persoane se plângeau că și-au pierdut blog-urile. Acestea erau persoane nevinovate pe care Google le-a considerat nepotrivite pentru internet. Problema este una destul de cunoscută pe internet, cu aproape 100 milioane de pagini care discută subiectul.
Web Design Limitat: Cu Facebook, design limitat e mult spus. Singura opțiune e să schimbi imaginea copertă și poza de profil, ceea ce dintr-o altă perspectivă, e un lucru fain la Facebook. Mai țineți minte Hi5? Sclipici peste tot, muzică surpriză pe paginile de profil… oribil! Un website gratuit are mai multe opțiuni, dar sunt extrem de limitate. Dacă vrei teme premium, va trebui să plătești. Nici cu numele nu stă prea bine cu acea extensie la final. Cumpără o temă și un domeniu web și ai aproape aceleași costuri ca la un website adevărat, dar rămâi cu limitările. Ideea e că nu prea poți face o pagină de social media sau un website gratuit să arate cum vrei.
Monitorizarea limitată a traficului: Pe internet, instrumentele de monitorizare traficului sunt extrem de importante. Fără acestea, nu prea îți poți da seama ce se întâmplă. Deși există instrumente de monitorizare și pentru rețelele social media, acestea sunt limitate. Pe un website gratuit se poate în schimb instala destul de ușor Google Analytics.
Nu poti face backup: Un website propriu, pe care îl deții, îl poți descărca oricând în computer. În caz că se întâmplă ceva cu el pe server, îl poți reîncărca. Ei bine, cu o pagină Facebook sau un website gratuit, acest lucru nu prea este posibil. Pe Facebook, poți descărca toate postările unei pagini, dar nu ai opțiunea să le restaurezi.
Update:
Pe data de 11.10.2017 Facebook a fost în mentenanța. Fără să anunțe, fără nimic. Timp de vreo 2 ore, am crezut de fapt că accesul la contul meu mi-a fost blocat permanent. Nu mi-ar fi picat prea bine să îmi pierd contul. Știu sigur că la Facebook nu îți răspunde nimeni, deoarece am mai pățit asta cu un cont prin 2012-2013.
Control total: Când ai website-ul tău, ai control absolut a ceea ce se întâmplă pe acesta. Vrei să muți un rând puțin mai la dreapta? Nicio problemă! Se rezolvă. Vrei sa redirecționezi anumite pagini către alte pagini? Simplu ca bună ziua. Vrei sa îți schimbi culoarea de fundal? Se poate face.
Branding: Dacă lucrezi la o afacere pe termen lung, branding-ul sigur este important pentru tine. Un website te ajută să creezi acea identitate online mult mai bine decât un profil de social media precum Facebook.
Este ieftin: Dacă nu ai în plan să dezvolți următoarea platformă tip Uber sau eMag, costurile de creare ale unui website sunt relativ mici. Un pachet de găzduire web de bază, sau chiria pe net, costă în jur de 50-100 de RON pe an și e suficient pentru un site mic, ca al meu de exemplu. O chirie pentru un magazin fizic poate fi și 1000 de euro. Prețul anual pentru domenii web este de asemenea foarte mic. Un nume de website poate fi înregistrat în câteva minute pe internet.
Nu e chair așa de complicat: Majoritatea platformelor de făcut website-uri din ziua de azi sunt „user friendly”, adică prietenoase cu utilizatorii. WordPress.org de exemplu (care nu e același lucru cu WordPress.com), poate fi instalat în jur de 10-15 minute, chiar și de un începător. Procesul de personalizare durează puțin mai mult, dar măcar știi că ai libertate totală.
Mai multe oportunități de marketing: Pe un website găzduit poți instala numeroase instrumente de măsură. Poți colecta adrese de e-mail pentru a îți crea o listă de potențiali clienți. Dacă vrei, poți testa diferite variante ale paginilor tale (A/B Testing) pentru a vedea care pagină merge mai bine. Poți crea un formular de contact sau rezervări și multe altele.
Costuri suplimentare: Costurile suplimentare vin de obicei din teme și module, dar pot veni și din limite de trafic. De obicei, cei mai mulți furnizori de găzduire web îți oferă spațiu nelimitat, dar nu îți specifică nicăieri ca te va limita de fapt la lățimea de bandă. Asta înseamnă că un singur utilizator poate să tragă 1000 de ore încontinuu fără să depașească limita, dar în schimb dacă se vor conecta 1000 de oameni în același timp, serverul nu va rezista nici 5 minute. Alte costuri ar putea fi cele de mentenanță. De asemenea, să nu uităm că găzduirea și domeniul web trebuiesc achitate anual.
Mult mai tehnic: Dacă vrei un design foarte bun și funcționalități complexe, e posibil să ai nevoie de un programator bun, iar programatorii buni sunt de obicei foarte scumpi. Dacă nu ai pe cineva care se pricepe, procesul de învățare poate fi foarte lung.
Marketing mai dificl: Chiar dacă ai mai multe oportunități, promovarea online a unui website nu se rezumă la a invita prieteni să dea like și la posta status-uri amuzante cu pisici. Va trebui să te ocupi de SEO, PPC și altele.
Un website este baza afacerii tale online. Social media este doar un canal de promovare. Pe website ar trebui să se întâmple toate lucrurile. Cu propriul tău website, nu vei avea niciodată riscul că îți vei pierde conținutul. Poți modifica orice, iar costurile sunt minime.
Dacă vrei să faci bani online, trebuie sa înțelegi că afacerile sunt o investiție. Desigur, poți să investești timp ca sa nu investești bani. Totuși… nu suntem în filmul In Time cu Justin Timberlake ca să ne plătim între noi cu timp. Cum ar fi dacă toți am căuta servicii gratis așa? N-ar mai face nimeni bani. Dacă gândești pe termen lung, atunci vei înțelege. De asemenea, atunci când investești, ești mult mai motivat să faci treabă.
Se pare că Facebook și Google văd potențialul website-urilor și vor să le acapareze. Google deja modifică URL-uri prin Google AMP, iar Facebook creează magazine online direct pe platforma lor, cu ajutorul celor de la Shopify.
Voi ce ziceți? Credeți că în viitor, Facebook și Google vor încerca să preia complet toată industria website-urilor?
În lumea digitală de astăzi, vizibilitatea online este cheia succesului pentru orice pagină web. Aici…
Acum ceva timp am avut o discuție cu Darius Mureșan, platform manager la WhitePress. Darius…
Disclaimer: Înainte de a începe, doresc să specific faptul că nu sunt un expert acreditat…
Optimizarea pentru motoarele de căutare se află în continuă schimbare. În fiecare an, noi actualizări…
Probabil ai auzit deja despre date structurate. Ai văzut poate că sunt un fel de…
Deși nu au fost multe actualizări de bază ale algoritmului, 2017 tot a fost un…