Mulți clienți cu care am lucrat au afaceri locale. Aceștia au înțeles cât de importantă este prezența online și au decis să își facă un website.
Fie că vindeau online sau doar în magazin, toți își doreau același lucru:
Ca lumea să îi găsească pe Google.
Ei bine, astăzi vom discuta despre Local SEO, sau cum să îți aduci afacerea locală pe primele poziţii în Google.
Nu este un lucru greu de făcut și oricine îl poate face în timp util. Dacă ați făcut deja multe dintre aceste lucruri, la final vă voi spune ce să faceți pentru a trece la următorul nivel. Vă voi prezenta de asemenea și un filmuleț care va demonstra că poți avea succes pe Google în orice industrie, oricât de plictisitoare ar fi aceasta.
Google MyBusiness este baza oricărei afaceri locale. Chiar dacă ai un website, când cineva caută o locație, Hărțile Google vor apărea deasupra rezultatelor organice. Dacă afacerea ta nu este listată pe hărți, lumea nu te va găsi.
Dacă nu ai deja o pagină Google MyBusiness, e foarte ușor să îți creezi una. Tot ce trebuie să faci este să te autentifici pe pagina Google MyBusiness cu contul tău Google. Dacă nu ai deja un cont, îți poți crea unul pe loc. Cu el ai și e-mail, te poti autentifica și pe YouTube și multe altele. E, în orice caz, mai bun decât Yahoo.
Uneori, e posibil ca afacerea ta să fie deja listată. Nu știu exact care este procesul, dar având în vedere că toate adresele, orarele și numerele de telefon sunt de obicei corecte, suspectez agenți de teren. În acest caz, poți să îți revendici afacerea.
Trebuie să fii autorizat ca să poți revendica o afacere. Dacă încerci să revendici firma altcuiva și ești reclamat, Google îți poate închide contul permanent.
Probabil te gândești: „Cum? E atât de simplu? Oricine poate revendica o afacere? Ar putea folosi o adresă de e-mail falsă!”
Ei bine… da. Dar Google s-a gândit la treaba asta, așa că afacerea trebuie și verificată. Fără verificare, modificările aduse nu vor fi publice.
După ce creați/revendicați o afacere, un mesaj va apărea în susul paginii, anunțând necesitatea verificării. Verificarea se poate face prin mai multe modalități:
Prin toate variantele veți obține un cod pe care trebuie apoi să îl introduceți pe pagina MyBusiness. Pentru afacerile noi, singura metodă de verificare este plicul trimis prin poștă, la adresă. Odată ce ați verificat pagina, puteți căuta afacerea pe Google. Ar trebui să fie acolo.
Completează toate câmpurile oferite de Google. Acestea îți vor aduce un avantaj.
Recenziile contează mult în listările de pe Hărțile Google. De asemenea, cu acestea, clienții pot afla mai multe despre calitatea serviciilor tale. Google va răsplăti o afacere cu multe recenzii pozitive.
Totuși, de multe ori, poți apărea pe hărți chiar dacă recenziile sunt mai slabe. Principalul factor este locația. Dacă utilizatorul folosește telefonul mobil cu GPS activat, Google îi poate arăta cele mai apropiate locații.
Nu e greu să obții recenzii. Desigur, unele le poți lua de la prieteni. Totuși, nu este ceva rentabil și scalabil. O metodă simplă și eficientă este să rogi clienții mulțumiți să îți lase o recenzie pe Google (și pe Facebook). Dacă sunt clienți mai vechi și îți poți permite, îi poți sâcâi să o lase acolo, chiar în fața ta, ca să vezi.
O altă idee care mi-a venit în cap, dacă tot am vorbit de cafele, ar fi să ceri recenziile pe paharele din carton de la cafea. Poți oferi chiar și un discount dacă data viitoare când vin îți arată că au lăsat recenzia.
Ține cont de faptul că oamenii tind să-și amintească și să împărtășească mai ușor o experiență proastă decât una pozitivă. Va trebui să compensezi în cazul în care mai calci și strâmb. Nimeni nu-i perfect.
Ajungem cu ocazia aceasta și la alt aspect, răspunsurile. Nu ignora recenziile, în special pe cele negative. Încearcă să discuți și să mediezi situația. Dacă un alt client va citi recenzia negativă, ai ocazia să spui și partea ta de poveste.
Pentru recenziile pozitive, un simplu mulțumesc este suficient. Pare o nimica toată, dar poate avea un impact pozitiv, deoarece clienții vor vedea că ești implicat.
Nu încercați să obțineți recenzii false. Google poate identifica IP-uri, iar dacă vede că încerci să trișezi, te poate penaliza.
Am ajuns în sfârșit la optimizarea site-ului. Viteza este un factor foarte important pentru SEO. Mulți utilizatori părăsesc un website dacă acesta nu se încarcă în 3 secunde. Un studiu arată că în medie, un website se încarcă pe mobil în mai mult de 15 secunde și că 75% dintre utilizatori nu au răbdare și ies.
Pune-te în locul clientului: când cauți o locație pe telefon, unde te afli? Cel mai probabil pe drum, grăbindu-te. Dacă vrei să afli mai multe despre firmă iar website-ul se încarcă foarte lent, vei deveni frustrat.
Nu e greu să rezolvi problemele de viteză. Totuși, în funcție de caz, e posibil să ai nevoie de un programator web.
Pentru a verifica viteza site-ului, poți folosi PageSpeed Insights, de la Google. Acesta îți va arăta un scor de la 0 la 100. Nu trebuie să ajungi chiar la 100. Nimeni nu prea are 100/100.
De exemplu, dacă pui un cod Google Analytics sau Google Fonts, acesta va da eroare în PageSpeed Insights. Amuzant, nu? Încercați să obțineți un scor peste 80 și veți fi în top. Nici eu nu am un scor perfect. Mai am de lucru.
Rezultatele pot fluctua în funcție de viteza de reacție a serverului. Am făcut mai multe încercări pentru a obține un scor mai bun. Cei 13% pierduți sunt datorați unor surse externe, asupra cărora nu am control.
Acest scor nu valorează nimic în motoarele de căutare. PageSpeed Insights nu este un algoritm de cautare, ci o unealtă care te ajută să îți îmbunătățești website-ul.
Puteți vizualiza posibilele optimizări și cum să remediați, atât pentru versiunea mobile, cât și pentru versiunea desktop.
Dacă platforma ta este una personalizată, programatorul ar trebui să rezolve aceste probleme utilizând sfaturile din instrument.
Cele mai importante sunt imaginile. Imaginile ocupă cea mai mare parte din timpul de încărcare a unei pagini. Poți optimiza manual imaginile înainte de a le încărca pe website folosind instrumente precum tinyjpg.com sau tinypng.com, în funcție de format. compressjpeg.com și compresspng.com. Dacă folosești WordPress, poți instala o extensie pentru optimizare.
Un alt instrument ce oferă informații utile despre viteza de încărcare a website-ului tău este GT Metrix.
Datele structurate ajută motoarele de căutare să înțeleagă mai bine anumite elemente din website-ul tău. Sunt folosite în acele „fragmente bogate” (rich snippets), cum ar fi steluțele care apar sub unele site-uri/produse. Iată un exemplu cu un LG G3 de pe eMag.
E un telefon bun, la preț redus. E satisfăcător totuși că nu are 5 stele, deoarece al meu tocmai s-a defectat.
Există mai multe tipuri de fragmente detaliate, de la carusele cu imagini la chenare cu bucăți de text din conținutul tău. Acestea sunt de obicei afișate deasupra rezultatelor organice.
Cele mai importante date structurate pentru un website local sunt numele afacerii, adresa și numărul de telefon. Acestea trebuie să existe pe pagina de Contact, dar este indicat să le pui și în footer. Footer-ul se va afișa pe toate paginile și astfel poți combina cuvintele cheie de pe diferite pagini cu „telefon” sau „numele orașului”.
Utilizând date structurate te vei asigura că Google îți va afișa mereu corect aceste informații:
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>NUMELE COMPANIEI</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>ADRESĂ</p>
<p itemprop=”addressLocality”>ORAȘ</p>,
<p itemprop=”addressRegion”>REGIUNE</p>
<p itemprop=”postalCode”>COD POȘTAL</p.
<p itemprop=”telephone”>NR. DE TELEFON</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”LATITUDINE” />
<meta itemprop=”longitude” content=”LONGITUDINE” />
Coordonatele le poți obține direct de pe hărțile Google. Pentru a face acest lucru, dă click dreapta pe locația dorită și selectează „Ce se află aici?”. Coordonatele vor fi apoi afișate în partea de jos a paginii.
O listă cu tot felul de date structurate (Schema Markup) găsești pe site-ul oficial Schema.org. Dacă vrei să testezi implementarea codurilor, poți utiliza instrumentul de testare de la Google.
Cel mai probabil ai deja o pagină Facebook. Dacă nu o ai, creează una cât mai repede. Este o resursă extrem de utilă.
Fiecare cont de rețea socială poate da un link către website-ul tău. Cu cât acest cont este mai popular, cu atât link-ul valorează mai mult. Companiile locale ratează de multe ori oportunități precum LinkedIn, Twitter, Pinterest, Reddit sau Instagram.
De exemplu, o afacere cu cafea ar merge foarte bine pe Instagram sau Pinterest. Orice smartphone poate face acum poze suficient de bune pentru Instagram. Twitter e mai puțin popular în Romania, dar e o metodă bună de a trimite oferte actuale, iar LinkedIn nu dă greș în zona B2B.
Cel mai bine este să îți securizezi de la bun început toate aceste profiluri. E posibil ca alții să ți le înregistreze ulterior.
Citațiile sunt ca un fel de backlink-uri. Dacă site-urile sau ziarele online locale te menționează, Google va observa și te va răsplăti.
Atât citațiile cât și link-urile sunt utile. Ambele sunt în schimb greu de obținut. Aici intră în schemă și conturile de Social Media. Folosește-te de ele pentru a atrage atenția bloggerilor locali și a potențialelor website-uri ce ți-ar putea da link. Ideea e să fii inventiv.
Dacă inventivitatea nu este punctul tău forte, obținerea de citații și link-uri poate fi făcută și prin răspunsuri la comentarii pe bloguri sau forumuri. Multă lume crede că e o tactică BlackHat, când în realitate, e ceva complet natural să răspunzi la comentarii și întrebări.
Secretul pentru a nu fi penalizat este să nu o faci în exces. Caută site-uri relevante și intră în discuție serios, nu doar pentru a îți propaga afacerea inutil.
Poate mai important totuși este să fii consecvent. Dacă ai să faci 100 de link-uri într-o săptămână și apoi niciunul vreo 2 ani, Google va observa. Lasă un comentariu pe săptămână, dar să o faci în fiecare săptămână și axează-te pe o creștere naturală, de lungă durată, dar sigură.
Există și câteva site-uri pe care poți crea pagini de profil, cum ar fi TPU sau GetLokal. Pe TPU poți chiar răspunde la întrebări relevante afacerii tale. Când răspunzi, un link se duce pe pagina ta de profil TPU, care întărește importanța acesteia. Dacă aceasta are link spre site-ul tău, acesta primește și el la rândul lui beneficiile. Orice profil de forum funcționează similar.
O modalitate foarte bună de a obține mai multe mențiuni este de a vedea de unde acestea există deja. Pentru a face acest lucru, poți utiliza BrandMentions. Contactează-i pe cei care te-au menționat deja și roagă-i să dea și un link.
Conținutul website-ului tău te ajută să te poziționezi mai bine în Google pentru cuvintele cheie pe care le țintești. Alege cuvintele cheie potrivite pentru a putea fi în top. Totuși, acest conținut standard nu prea are succes în a aduce link-uri.
Tocmai din acest motiv, îți recomand un blog.
Dar știu ce gândești: „Site-ul meu nu are nevoie de blog. Nu l-ar citi nimeni. Nu am despre ce să scriu în nișa mea.”
Nu ai despre ce să scrii? Să vedem:
Lista poate continua, dar ideea este că poți scrie ceva interesant sau util în orice domeniu. O metodă ușoară de a îți popula website-ul cu conținut util este să răspunzi pe website la absolut fiecare întrebare sau obiecție pe care ar putea avea-o un client.
Marcus Sheridan prezintă acest concept în următorul videoclip. Din păcate, este în engleză, dar are o subtitrare automată generată de Google.
Pe scurt, Marcus ne spune că a răspuns la orice întrebare care i-a venit în cap pe site-ul afacerii sale și asta i-a ridicat afacerea de montat piscine la următorul nivel.
Concluzie
Prezența online este esențială pentru orice afacere locală. Folosind aceste sfaturi poți ajunge pe primele poziții în Google cu afacerea ta. Dacă ai nevoie de servicii SEO locale, mă poți oricând contacta. Vom dezvolta împreună un plan de bătaie și îți voi recomanda cea mai bună agenție pentru a se ocupa de execuție.
În lumea digitală de astăzi, vizibilitatea online este cheia succesului pentru orice pagină web. Aici…
Acum ceva timp am avut o discuție cu Darius Mureșan, platform manager la WhitePress. Darius…
Disclaimer: Înainte de a începe, doresc să specific faptul că nu sunt un expert acreditat…
Optimizarea pentru motoarele de căutare se află în continuă schimbare. În fiecare an, noi actualizări…
Probabil ai auzit deja despre date structurate. Ai văzut poate că sunt un fel de…
Deși nu au fost multe actualizări de bază ale algoritmului, 2017 tot a fost un…