Deși nu au fost multe actualizări de bază ale algoritmului, 2017 tot a fost un an destul de important pentru SEO.
Google a aplicat o serie de schimbări importante ce a influențat mult (și va influența în continuare) felul în care website-urile sunt poziționate.
Deși unele schimbări au rădăcini în 2016, efectul lor a fost observat mai clar abia mai târziu. Același lucru poate fi valabil și pentru 2017, iar cine nu acționează repede riscă să rămână în urmă.
Cele mai multe schimbări sunt legate de creșterea în număr a căutărilor efectuate pe dispozitivele mobile.
Actualizări ale algoritmului
Ce poate fi observat în 2017 este un număr mai redus de actualizări confirmate față de anii anteriori. Actualizările au avut loc, dar au fost introduse treptat, într-o manieră mult mai discretă.
Acest lucru se poate datora în special faptului că Google rulează RankBrain în algoritmul său.
Actualizări neconfirmate
De-a lungul anului 2017 au avut loc mai multe actualizări. Dintre acestea, doar 2 au fost confirmate, cele pe care le voi prezenta în continuare.
Restul au fost doar speculații pe baza volatilității pozițiilor din căutări.
Acestea nu au fost confirmate de oficiali Google, dar mulți experți au făcut speculații pe baza unor corelații între site-urile ce au suferit modificări de poziții în Google și conținuturile acestora.
Penalizarea pentru reclame
Această actualizare a fost făcută la începutul anului și a țintit variantele mobile ale website-urilor. Reclamele pop-up pe tot ecranul și deschisul altor pagini sunt cele care deranjează cel mai mult, dar există și altfel de reclame țintite.
E un pas mare pentru îmbunătățirea experienței utilizatorilor, deoarece multe website-uri din ziua de astăzi au excesiv de multe reclame ce încurcă utilizatorii.
Cu toate acestea, trebuie luat în calcul faptul că nu există încă o soluție de marketing mai eficientă decât mesajele pop-up. Acestea au în general rata de conversie cea mai mare.
Desigur, poate că ți se par enervante în general, atunci când nu cauți disperat ceva dar, crede-mă, dacă cineva îți promite că îți va arăta cum să scapi de hemoroizi, îi dai și adresă de e-mail și nr. de telefon fără să eziți prea mult.
Se presupune și că Google lucrează la un Ad Blocker încorporat în Chrome. Având în vedere că Chrome este utilizat de peste 80% dintre utilizatorii de internet, dacă acesta va deveni realitate, administratorii de website-uri vor fi nevoiți să găsească soluții de promovare care nu vor fi blocate.
Maccabees Update
Cea mai recentă actualizare Google la momentul de față (12-15 Decembrie 2017) a fost într-un final confirmată de oficialii Google, cu precizarea că actualizarea are scopul de a îmbunătăți experiența utilizatorilor Google.
În urma unor cercetări, Barry Schwartz a susținut că această actualizare ar putea fi legată de date structurate și pagini repetitive cu variații de cuvinte cheie ( „oraș + serviciu A”, „oraș + serviciu B” sau „un oraș + serviciu”, „alt oraș + serviciu”).
Aceste tipuri de pagini mai sunt cunoscute și sub numele de Doorway Pages iar, din păcate, în România, încă funcționează destul de OK.
Cu toate acestea, mai ales cu noua actualizare, nu știu dacă se merită să îți asumi acest risc.
Mobile First Indexing
Google a menționat la finalul anului 2016 că, datorită numărului în continuă creștere a căutărilor pe dispozitive mobile, va testa în 2017 indexarea prioritară a paginilor de mobil.
Acest lucru ar putea avea consecințe destul de serioase pentru website-urile care încă rulează cu variante separate ale paginilor mobile, în loc de variante responsive.
Variantele separate de mobil (m.site.ro) ar putea duce la poziționarea pe mai puține cuvinte cheie, deoarece acestea au în general mai puțin decât variantele desktop.
Chiar Google are un tutorial despre cum să muți varianta m.site.ro către cea responsive, ceea ce mă face să cred că recomandă subtil varianta responsive.
Va urma să vedem modificări serioase în 2018 dacă indexarea mobilă va deveni standardul. John Mueller a specificat că, momentan, raportul este 80% desktop 20% mobil.
Google AMP
Google AMP este, pe scurt, o variantă simplificată de limbaj HTML. Acest limbaj are scopul de a face variantele pentru dispozitive mobile ale website-urilor mult mai rapide.
Mișcarea, propusă de Google însuși, a stârnit o discuție aprinsă legată de libertatea și independența website-urilor.
În cele din urmă, se pare că scopul gigantului este unul nobil și nu este o încercare mascată de a controla tot mai mult internetul.
Dacă vrei ca website-ul tău să se încarce aproape instant pe mobil, nu ezita să încerci Google AMP.
Instrumente Google
Google a făcut o serie de modificări la platformele sale. Dat fiind faptul că acestea sunt des folosite pentru optimizare, m-am gândit că merită să le menționez.
Platforma Adwords
Deși această platformă este folosită în principal pentru PPC, multă lume o folosește și pentru SEO. Google a creat o nouă înterfață pentru instrument, care este momentan în varianta BETA.
Google deja recomandă noua interfață, iar experiența mă face să cred că în viitor vechea interfață nu va mai fi suportată.
Cu cât te vei obișnui mai repede cu aceste schimbări de interfață, cu atât îți va fi mai bine în viitor.
Search Console
Și platforma Search Console a primit câteva îmbunătățiri.
În primul rând, vom avea în sfârșit un istoric al datelor pe o perioadă de 1 an, față de doar 3 luni cât era înainte.
Pe lângă asta, mai primim și statistici noi, îmbunătățite, precum și informații despre paginile AMP.
Mobile Test Tool
După cum am mai spus, treaba asta cu mobilul este foarte importantă în 2017+. Nu e doar un moft sau o întâmplare. Adevărul este că viteza de încărcare a website-urilor este extrem de mică pe mobil.
Majoritatea utilizatorilor părăsesc un site dacă acesta nu se încarcă în 4-5 secunde, iar Google nu își dorește să afișeze astfel de rezultate ‘leneșe’.
În speranța că va deschide ochii administratorilor și cu scopul de a promova AMP, Google a lansat un instrument ce măsoară viteza de încărcare a unui website pe mobil, într-o rețea 3G.
Rezultate îmbogățite și rezultate recomandate
La finalul anului 2017, Rand Fishkin a observat că, deși numărul căutărilor efectuate pe Google a rămas relativ același, numărul de click-uri pe website-uri este în scădere.
Cu toate acestea, nu este vorba nicicum despre apocalipsa SEO, sau ‘SEO is dead’. Procentajul click-urilor pe reclame este în continuare sub 3%, ceea ce înseamnă că 97% din tot traficul de pe Google provine din rezultatele organice.
De fapt, numărul scăzut de click-uri poate fi cauzat de înmulțirea acestor așa-zise rezultate recomandate. Dacă Google afișează un rezultat recomandat direct pe pagina de căutare, utilizatorul va găsi răspunsul la întrebarea sa fără a mai accesa vreun website.
Acest lucru nu este neapărat bun pentru administratorii de website-uri, dar sper că Google va găsi o soluție pentru a îi răsplăti și pe aceștia.
Trebuie să recunosc faptul că Google s-a descurcat de minune în a extrage un răspuns din articolul meu de pe cognitiveSEO.
Rezultatele recomandate sunt ușor de confundat cu rezultatele îmbogățite. Diferența este că cele din urmă depind de date structurate pentru a funcționa.
Spre deosebire de rezultatele recomandate, rezultatele îmbogățite atrag click-urile pe website. Nu exemplu bun și atractiv sunt rețetele și produsele, rezultate ce conțin steluțe de recenzii.
Google are două instrumente cu care poți testa dacă totul este în regulă: cel pentru date structurate și cel pentru rezultate îmbogățite. Cel din urmă este încă în varianta BETA.
Meta-etichete de descriere mai lungi
Spre finalul anului s-a observat faptul că multe căutări afișează descrieri mai lungi.
Se știe că Google nu alege întotdeauna descrierea oferită de administratorul website-ului. Cel mai probabil la fel se întâmplă și acum. Probabil că nu merită să îți actualizezi toate descrierile, mai ales dacă ai un website eCommerce, unde sunt mii de produse.
Cu toate acestea, nu strică să testezi descrieri meta puțin mai mari pe unele pagini. Limita speculată este de ~300 de caractere.
Iată un exemplu în care website-ul Hot News oferă o descriere pentru Google, dar Google alege să afișeze complet altceva:
Căutări localizate forțate
Google a anunțat că de acum încolo, căutările vor fi localizate, indiferent de varianta Google pe care o folosești.
Asta înseamnă că dacă ești în România, ți se vor afișa rezultate relevante în România, indiferent dacă intri pe Google.com, Google.it sau Google.ro.
Pentru a modifica locația de căutare va trebui să te duci la Setări de căutare și să selectezi atât locația, cât și limba în care vrei ca următoarele căutări sa fie făcute. Această setare va rămâne pe contul tău Chrome.
Dacă vrei să faci o căutare în altă locație doar pe moment, poți utiliza Căutarea Avansată.
Îmbunătățiri de securitate
Securitatea cibernetică a devenit o problemă din ce în ce mai serioasă.
Google ia acest lucru foarte în serios. Tocmai din acest motiv a îmbunătățit constant verificările captcha.
Am simțit asta pe pielea mea când am efectuat o serie de căutări utilizând operatori de căutare (de exemplu „site:.ro inurl:blog”).
Google m-a verificat imediat, forțându-mă să completez mai multe căsuțe captcha. Acestea sunt destul de enervante și dificile dar, mai ales, sunt foarte lente.
Imaginile cu mașini pe care trebuie să le selectezi se încarcă mult mai greu decât de obicei, apărând ușor pe ecran.
Același lucru este valabil și pentru conexiunea cu website-urile. Google a observat o îmbunătățire în calitatea rezultatelor afișate de când a prioritizat treptat website-urile securizate prin SSL și se pare că va continua această tradiție.
Căutarea vocală
Căutarea vocală devine din ce în ce mai populară și mai interesantă.
În 2012 erau detectate corect doar 80% dintre fraze, dar acum, 92% dintre fraze sunt detectate corect de programele de recunoaștere vocală. În caz că nu știați, YouTube (care este deținut de Google) creează singur subtitrări la multe filmulețe în limba engleză.
În curând, această tehnologie va avansa și la noi, lucru ce va schimba complet felul în care lumea caută lucruri pe internet.
Se speculează ca frazele care vor domina căutările vor fi întrebări. Atât website-urile cât și motoarele de căutare vor fi nevoite să se adapteze noii tehnologii.
Aplicații Web Progresive (Progressive Web Apps)
Aplicațiile Web Progresive sunt exact ca aplicațiile pentru mobil, doar că rulează direct în browser.
Deși nu m-am documentat mult (încă) despre acest subiect, motivul principal pentru care acestea devin populare este discrepanța dintre numărul de utilizatori și rata de interacțiune.
Comparativ cu aplicațiile de pe mobil, website-urile primesc de 3 ori mai mult trafic, dar de 10 ori mai puțină interacțiune.
Pentru a rezolva această problemă, se încearcă dezvoltarea unor aplicații similare ce vor rula direct în browser. Aceste aplicații trebuie dezvoltate cu grijă pentru a nu pune probleme de indexare website-urilor pe care rulează.
Astfel de aplicații pot fi extrem de utile, deoarece pot notifica oricând utilizatorii atunci când website-ul postează conținut nou, la fel ca o aplicație pe mobil.
Inteligența artificială
Cel mai interesant lucru care a luat cu adevărat amploare în 2017 este RankBrain. RankBrain este un tip de inteligență artificială. Acesta e confirmat ca fiind al treilea cel mai important factor de poziționare, după link-uri și conținut.
Deși a fost lansat în 2015, acesta a fost observat abia pe la jumătatea anului 2016. Un exemplu foarte bun este video-ul lui Brian Dean în care prezintă cum unul dintre articolele sale a scăzut pe anumite cuvinte cheie deoarece utilizatorii nu îl găseau util, dar a crescut pe altele în care articolul era util.
Ca orice tip de inteligență artificială, RankBrain a avut nevoie de timp pentru a învăța.
Algoritmul ar putea fi și cauza actualizărilor neconfirmate din 2017. E posibil ca nici oficialii să nu știe ce exact face algoritmul acum.
Acest lucru se întâmplă deja în zone precum YouTube sau Facebook și s-ar putea spune că scapă ușor de sub control. Următorul filmuleț explică mai bine situația.
Concluzie
Am observat deci că Google pune din ce în ce mai mult accentul pe experiența utilizatorului. Decizia înțeleaptă ar fi să aplici și tu site-ului tău unele modificări în favoarea utilizatorului, dacă îți dorești ca treaba să meargă bine în 2018+.
Cum a spus și Rand Fishkin, „Altfel, ce tinde să întâmple este… afacerea-i pe primul loc, utilizatorul pe locul doi, iar site-ul tău pe locul 10 în Google.”