Tehnicile de optimizare pentru motoarele de căutare sunt împărțite în comunitatea SEO în două mari categorii: BlackHat SEO și WhiteHat SEO.
După cum am mai menționat în postarea mea anterioară, subiectul este destul de controversat.
Motivul controversei ar fi lipsa unei limite/granițe concrete între cele două categorii.
Hai să aflăm mai multe despre fiecare tehnică în parte, care sunt avantajele și dezavantajele fiecăreia și ce riscuri aduc anumite tehnici.
Spre finalul articolului vom discuta despre ce tehnici ar trebui să alegem și de ce.
Exemple de tehnici SEO BlackHat
Tehnicile SEO Black Hat nu sunt recomandate de către Google.
Acestea sunt folosite în general în încercarea de a obține poziții înalte în Google într-un timp relativ scurt.
Ele nu respectă instrucțiunile de bună utilizare, încălcând astfel termenii și condițiile companiei.
Deși pot aduce rezultate rapide, riscul de e fi scos complet din joc este foarte mare.
Site-urile ce folosesc astfel de tehnici sunt de cele mai multe ori penalizate.
Penalizările se manifestă fie prin poziții din ce în ce mai slabe, fie prin inlăturarea completă a site-ului din motorul de căutare.
Cei care sunt puși pe răutăți vor găsi întotdeauna metode noi de a păcăli algoritmul Google. Tocmai din acest motiv altoritmul este în continuă schimbare.
Care sunt cele mai populare/utilizate astfel de tehnici?
Să aruncăm o privire:
Conținut slab, duplicat, copiat sau generat automat
Conținutul de calitate este greu de creat, deoarece necesită timp sau bani.
Din acest motiv, unele persoane încearcă să îl falsifice.
Românii (împreună cu multe alte naționalități) au norocul de a putea traduce conținut de calitate din limba Engleză.
Momentan, dacă traduci conținut, șansele să fii prins sunt destul de mici.
Dar gândiți-vă la conținutul slab ca la o teză de doctorat de-a lui Ponta. Chiar și după 20 de ani, tot vei fi prins.
Cu toate acestea, până și traducerea conținutului este obositoare.
Acum, avem Google Translate.
Iată cum arată o frază tradusă direct cu Google Translate:
Desigur, paragraful ar putea fi usor corectat pentru a avea logică, dar scopul este să obții conținutul rapid și în cantități mari.
Astfel de greșeli vor fi atunci inevitabile. Utilizatorii care vor ajunge pe pagini de acest tip vor avea o experiență destul de tristă.
Cel mai probabil, ei le vor părăsi în ritm alert, dar nu înainte de a fi bombardați de oferte nedorite, pop-up-uri și alte reclame.
O altă tehnică populară este Article Spinning (rotire de articole sau mai degrabă a frazelor acestora).
Aceasta presupune folosirea unui program și scrierea unei fraze de mai multe ori, dar având același înțeles general.
Apoi, fiecare propoziție este rescrisă de mai multe ori, iar în final, se scriu și toate sinonimele posibile.
Programul va amesteca/roti acele propoziții și fraze de nenumărate ori, creând noi variante ale aceluiași articol.
Aceste articole nu au practic nici o valoare pentru internet, fiind regurgitări ale aceluiași articol primordial.
Dar tot acest lucru manual este la rândul lui obositor, așa că oamenii au mai făcut un pas.
Au inventat programe ce extrag conținut automat de pe internet, pe care apoi îl traduc sau îl învârt și apoi îl postează.
Totul automat. Totul… incorect gramatical.
Totul pentru a fi folosit în următoarea tehnică:
Sisteme link-uri și directoare web
După cum bine știm, un link de la alt site este ca un vot. Cu cât primim mai multe astfel de voturi, cu atât vom urca mai sus în Google.
Link-urile de la site-uri mai populare sunt mai valoroase.
Dar ce faci atunc când nimeni nu-ți dă link? Ei bine… le faci singur.
Desigur, poti lasa comentarii pe bloguri sau face postări în forumuri, dar aceste metode consumă mult timp.
O altă sursă rapidă de link-uri sunt fostele directoare web.
Aceste link-uri sunt de asemenea mult mai putin valoroase decât un link contextual dintr-un articol relevant.
Pentru a crea link-uri ieftine, susținătorii au folosit platforme gratuite de blogging și de creat website-uri, precum Blogger, WordPress, Wix și altele.
În combinație cu tehnicile de creat articole menționate anterior, aceste platforme gratuite deveneau website-uri întregi.
In imagine avem doar un exemplu general de sistem de link-uri. Pentru a fi mai solid, sistemul poate fi tip piramidă:
10 site-uri au legături către un site principal, apoi sunt create încă alte 10 site-uri pentru fiecare dintre primele 10.
Când site-urile gratuite au devenit mai puțin populare, au apărut rețelele private de blog-uri.
Acestea funcționează pe un principiu similar, doar că în loc de site-uri gratuite sunt folosite domenii expirate.
Domeniile expirate sunt domenii vechi, neplătite la timp de foștii proprietari. Acestea pot fi uneori destul de valoroase.
O rețea privată de blog-uri (PBN pe scurt) poate fi extrem de greu de detectat dacă este bine ascunsă.
Proprietarii trebuie să înregistreze domeniile sub nume diferite și să nu creeze legături între acestea pentru a nu da de gol fapul că există un unic proprietar.
Schimburi excesive de link-uri
În blogosferă, se practică mult schimburile de link-uri.
„Eu te scarpin puțin pe tine pe spate, tu mă scarpini pe mine…”
Și Google vă calcă pe amandoi în picioare.
Desigur, cuvântul cheie aici este excesul. Câteva schimburi relevante nu vor dăuna campaniei tale SEO.
Dar când Google observă că toate legăturile pe care le ai sunt și reciproce, e clar că ceva nu este în regulă.
Cu alte cuvinte, nu ai primit nimic pentru că meritai, ci doar pentru că ai dat ceva la schimb.
Cea mai bună metodă de a pune astfel de link-uri este o pagină de parteneri.
Link-uri plătite
Putem să ne gândim la link-urile plătite ca la o mită politică.
Când găsim un site relevant nouă, o conversație poate decurge în felul următor:
„- Men, îmi dai și mie link?”
„- Nu-ți dau mă, lasă-mă-n pace!”
Când cinva nu dorește să ne de-a un vot de bună voie, îi putem mitui. Pe unii cu bani, pe alții cu ulei și făină. Important e să voteze.
Desigur, mulți webmasteri au tarifele deja pregătite.
De multe ori, acestea sunt exagerat de mari, ajungând chiar să depășească €100 lunar.
Cei mai cunoscuți traficanți de link-uri sunt redactorii marilor website-uri de știri.
Deși unele site-uri vand link-uri pentru SEO pe față, eu cred că unii fac bani la negru, folosindu-se de website-uri mari fără știrea acestora.
Alte tehnici SEO BlackHat folosite sunt ascunderea link-urilor afiliate și a porțiunilor de conținut de pe website și crearea de pagini multiple pentru diferiți termeni similari.
Ca la orice lucru în viață, dăunător este excesul.
„Pentru o bună afișare a site-ului dumnevoastră pe internet, evitați excesul de link-uri plătite, conținut duplicat și schimburi de link-uri.”
Excesul de orice pe internet e cunoscul sub numele de SPAM, iar toate tehnicile mentionate mai sus pot fi numite SPAM.
Exemple de tehnici SEO WhiteHat
Tehnicile White Hat nu încalcă regulile Google.
Acestea, deși de multe ori lente, aduc rezultate pe termen lung.
După suficient timp, procesul poate crește chiar și atunci când tu nu mai lucrezi proactiv la campanie.
Tehnicile respective necesită calități în domenii precum scrisul articolelor, persuasiune și vânzări.
Conținut de calitate
Conținutul este baza oricărui website.
Google are scopul de a oferi utilizatorilor săi o experiență plăcută.
Dacă site-ul tău oferă o experiență proastă, Google va afla și te va depuncta.
O tehnică bună este identificarea unor probleme (din forumuri, TV, etc.) și crearea unei resurse soluție.
O altă modalitate este sortarea și filtrarea mai multor resurse, pentru a crea o resursă mai mare.
Aceasta va câștiga utilizatorilor timp, ei nemaifiind nevoiți să caute informația în 10 surse diferite.
Dacă resursa este cu adevărat valoroasă, aceasta va primi atenție în rețelele de socializare și poate deveni virală.
Viralitatea aduce la rândul ei beneficii precum trafic și, de ce nu, link-uri.
Conținut momeală
Conținutul interesant are puterea de a fi o momeală pentru link-uri și share-uri.
Prin conținut interesant nu mă refer doar la subiectul sau ideea articolului ci și la aspectul acestuia.
Desigur, momeala de tip CanCan sau Revista Click funcționează, dar pentru un anumit tip de audiență.
Pentru a atrage link-uri, trebuie sa atragi atenția celor care au influență în domeniul tău.
Iata un exemplu bun ce a atras atenția multor website-uri despre nutriție. Acesta este cunoscut sub numele de Infographic și reprezintă o ilustrație cu informații.
Alte tipuri de conținut pot fi liste cu clasamente, interviuri sau recenzii.
Postări pe alte site-uri
Postările pe alte site-uri pot fi o metodă foarte bună de a obține link-uri.
Deși nu este ușor să îi convingi pe alții să accepte să scrii pentru ei, nu e imposibil.
Dacă site-ul tău oferă calitate și ești un scriitor bun, îneacă-le dubiile și obiecțiile prin a le promite că vei și promova articolul respectiv.
Este în avantajul tău ca acesta sa fie de succes. Backlink-ul va fi mai valoros.
Promovare prin E-mail & Social Media
Nu este suficient să creem articole. Acestea trebuiesc și promovate.
O metodă bună de a promova mai ușor aceste articole este să ceri câteva citate unor persoane importante din industrie.
Acestea vor fi apoi mult mai dispuse să împărtășească conținutul tău cu audiența lor dacă le menționezi un citat.
Poți contacta aceste persoane prin e-mail sau prin rețelele de socializare.
O rețetă sigură pentru a primi un raspuns nu există, dar testând, vei învăța.
Optimizare OnPage
Optimizarea propriului site la nivel tehnic este singurul lucru asupra căruia ai control cu adevărat.
Fă în așa fel încât site-ul tău sa fie rapid, prin a-ți optimiza imaginile și a avea un server decent.
Asigură-te că titlurile tale țintesc cuvintele cheie potrivite, păstrând un raport profitabilitate/competitivitate adecvat.
Nu ținti cuvinte cheie prea dificile în care ai competitori mari, dar nu ținti nici prea jos.
Încearcă să îmbini mai multe cuvinte cheie într-un singur titlu fără să suni ca un analfabet 🙂
Poți observa o astfel de optimizare în primul meu articol „Ce este și cum funcționează un motor de căutare precum Google„.
Cuvintele cheie atacate sunt: ce este google, ce este un motor de căutare, cum funcționează google, cum funcționează un motor de căutare.
De asemenea, în adresa URL am adăugat și cuvântul cheie cel mai competitiv, „motoare de căutare”.
Folosind tehnici WhiteHat, nu doar că vei avea rezultate de durată și nu vei fi penalizat, dar vei clădi un website de calitate, util pentru oameni.
Unde stă limita dintre cele două?
Unii specialiști SEO susțin că indiferent de ce faci, scopul tot este de a influența rezultatele căutărilor, deci încalci oricum regulile.
Într-un fel, au dreptate. Google spune clar că orice încercare de a influența rezultatele reprezintă o încălcare a termenilor și condițiilor lor.
Pe de altă parte, nici nu putem sta degeaba non-stop. Trebuie să ne promovăm website-ul cumva.
Unii vor fi mai etici, alții mai puțin.
Deși utilizatorii au de suferit, adepții BlackHat susțin că ei doar fraieresc pe Google pentru a face bani.
Și așa e prea bogat. Știți bine proverbul…
„Hoțul neprins e negustor cinstit.”
Acest lucru se aplică destul de bine la Google. Dacă nu ești prins, rămâi în top.
Treaba e că Google e un rege dintr-o monarhie medievală, în care hoții erau aspru pedepsiți.
Este greu de spus care e adevărul și care sunt granițele dintre cele două tehnici.
Un exemplu bun legat de controversă este schimbul de link-uri sau directoarele web.
În manualul de bună utilizare este specificat excesul, dar ce mai exact inseamnă exces?
Peste 10? Sub 100? E proporțional cu numărul de pagini care îl am, sau cel de utilizatori?
Ei bine, asta rămâne la alegerea celor de la Google.
https://www.youtube.com/watch?v=Mb3ZiXno4Dw
Cel mai bine ar fi să nu forțăm nota. O penalizare poate necesita extrem de multe resurse pentru a fi înlăturată.
Alt exemplu: interzicerea link-urilor plătite ar fi un dezastru pentru webmasteri.
Aceștia nu ar mai putea efectiv să vândă reclamă pe site-ul lor, nu pentru că n-ar vrea, ci pentru că mulți nu ar cumpăra, de frică să nu o ia în freză.
Google totuși s-a gândit la asta:
Astfel, link-urile au fost clasificate în două categorii: dofollow (normal) și nofollow (care nu trimite votul).
Dacă un link este marcat cu tag-ul nofollow, îi pot transmite motorului de căutare că, din diferite motive, nu doresc ca acest link să fie luat în considerare.
Pot acum pune liniștit un link plătit, fără teama că voi fi penalizat.
Exemple există și în direcția opusă. Dacă încep să scriu pentru alte website-uri pentru că acestea acceptă de bună voie, când se transformă aceste link-uri într-un sistem?
De asemenea, programele automate pot fi folosite pentru a găsi oportunități noi de link-uri fără a bombarda ulterior pe nimeni cu spam.
Important este să nu abuzăm de diferite lacune din sistem și să încercăm mereu să oferim valoare.
Ce tehnici ar trebui să folosim?
În cazul în care dețineți sau vă doriți o afacere solidă, vă recomand să folosiți doar tehnici WhiteHat.
Motivele pentru care nu aș face SPAM prin tehnici BlackHat nu sunt deloc legat de Google.
Sunt legate de longevitatea afacerii dumnevoastră și, nu în ultimul rând, de utilizatori.
SPAM-ul este cancerul internetului.
În general, practicanții tehnicilor BlackHat sunt exact cei care ne bombardeaza e-mail-urile zilnic cu oferte nedorite.
Sunt cei care ne umple calculatoarele de reclame nedorite, iar unii dintre ei sunt chiar cei care ne trimit viruși.
Din cauza lor, site-urile noastre primesc mii de comentarii irelevante pe zi.
Tot ei sunt cei care vor încerca să îți compromită site-ul pentru a progresa în loc să îl facă pe al lor mai bun.
Sunt cei cărora nu le pasă de ce îți vând, ci doar să-ți vândă.
E decizia ta dacă vrei să li te alături. Ca în orice luptă, e mai greu sa joci cinstit.
Vei lua nisip în ochi de câteva ori, dar dacă nu te dai bătut, la final vei ieși învingător.
O tehnică WhiteHat bine aplicată poate valora cât zece tehnici BlackHat.
E încă greu de spus că în Romania se pot aplica foarte ușor tehnici WhiteHat, dar încet-încet, lucrurile par să evolueze.