Categorii: Fără categorie

Ce este SEO și cum funcționează în 2021

Dacă plănuiești să îți creezi un website sau ai deja unul, cel mai probabil ai auzit de SEO.

SEO în stânga, SEO în dreapta… Dar ce este SEO mai exact?

În acest articol vei afla exact ce înseamă Search Engine Optimization și de ce ai nevoie de SEO. Vom vorbi despre cum a evoluat și despre importanța acestuia în 2021 și în viitor.

Dacă deții o afacere sau faci marketing online și nu investești încă în SEO, nu rata ultima parte a acestui articol.

Ce înseamnă SEO și cum funcționează

Unii cred că este un fel de magie.

Definiție: SEO este o prescurtare pentru Search Engine Optimization. Este un proces de optimizare prin care un website trece pentru a urca în motoarele de căutare.

În română, acest lucru s-ar traduce „Optimizare pentru motoarele de căutare”.

Astfel, termenul de ‘optimizare seo’ poate fi considerat un pleonasm.

Pe tot parcursul articolului, ne vom referi pe scurt la acest proces drept SEO.

După cum am discutat și în articolul despre motoare de căutare, Google folosește un algoritm și diferite criterii pentru a lista website-urile.

Când cineva face o căutare pe internet, scopul motorului de căutare este să îi afișeze cele mai relevante rezulate.

Deși SEO este o metodă de promovare online a website-urilor, ne putem gandi mai mult la rezultate ca la o răsplată.

Site-urile care obțin un scor mai bun al performanței și calității vor fi pe prima pagină. Cele care nu întâlnesc aceste criterii vor fi pierdute printre nenumăratele pagini de rezultate.

Termenul a apărut în jurul anilor 1995, când deținătorii de website-uri din acea perioadă au observat că intra în competiție unii cu alții.

Imediat ce și-au dat seama că site-urile lor sunt clasificate după un algoritm Google, au început să le optimizeze.

Ca să ajungă în topul căutarilor, au fost nevoiți să recurgă la tot felul de metode.

Motoarele de căutare nu vor să divulge întreg sistemul de criterii pe baza cărora clasifică site-urile. Acest lucru le-ar compromite întreaga afacere.

SEO se învață cel mai sigur prin aplicație și observație.

Nimeni nu poate spune că știe toate criteriile de clasificare. Totuși, unele au fost confirmate de oficiali de la Google.

Aceste criterii variază de la vechimea domeniului la numărul de alte site-uri care menționează un site.

Înainte de a se optimiza un site, acesta trebuie analizat din punct de vedere SEO. Această analiză este cunoscută drept Audit SEO.

În urma unui audit, un specialist SEO poate afla nivelul de performanță al unui website. Se poate apoi stabili un plan de acțiune și estima bugetul necesar optimizării.

Procesul de optimizare se poate categorisi după mai multe criterii, în funcție de tip sau modul de abordare.

Tipurile de optimizare sunt On Page (pe pagină sau internă) și Off Page (în afara paginii sau externă).

Voi prezenta pe scurt câteva dintre cele mai importante criterii. Vom vorbi despre fiecare în parte și le vom analiza în detaliu în alte articole.

SEO On Page:

Factorii de optimizare interni sunt cei asupra cărora avem control absolut.

Primul și cel mai important criteriu este conținutul. În jurul acestuia se învârte totul.

Acesta cuprinde mai multe elemente: titlu, URL (adresa unică HTTP a paginii), număr total de cuvinte, cuvinte cheie și alte cuvinte relevante.

Un motor de căutare preia părți din aceste elemente și le afișează în listele sale.

Rezultatele Google arată în felul următor:

Deși descrierea meta nu mai este considerată un criteriu de clasificare (fapt confirmat de Google încă din 2009) aceasta poate influența utilizatorul să dea click.

Textul nu este singurul tip de conțiunt. Pe paginile noastre se regăsesc și imagini.

De exemplu, un magazin online poate avea multe imagini. Acestea trebuie optimizate în primul rând pentru viteză.

O imagine nu ar trebui să fie mai lată sau mai înaltă în mod inutil. Aceasta poate fi de asemenea comprimată cu programe online, pentru a ocupa mai puțin spațiu pe server.

Este foarte important pentru un utilizator ca website-ul pe care îl accesează să fie rapid și frumos.

Desigur, viteza website-ului este în primul rând influențată de serverul pe care acesta rulează.

Un server este un calculator ce stă în permanență deschis. Cu cât vine mai mult trafic spre acesta, cu atât trebuie să fie mai puternic.

Fără un server bun și un web design de calitate, utilizatorii vor avea o experiență slabă pe website.

Dacă încărcarea durează prea mult, acesta va abandona accesarea. S-a demonstrat de asemenea că website-urile care se încarcă mai rapid tind să obțină poziții mai bune în Google.

Google și alte motoare de căutare nu analizează paginile doar individual, ci și întreaga structură a website-ului.

E recomandat să conectăm articolele și paginile relevante între ele, cum am făcut mai sus când am menționat despre motoare de căutare.

Textul sub care se ascunde link-ul se numește text ancoră (sau anchor text). Cu cât această frază este mai relevantă articolului, cu atât link-ul valorează mai mult.

SEO Off Page:

Asupra factorilor de optimizare externi nu mai avem așa de mult control.

În mare parte, factorii externi se rezumă la backlink-uri. Cand un alt website face trimitere spre site-ul tău printr-un link, obții un backlink.

Când menționezi tu alt site, acel site obține la rândul lui un backlink.

Conținutul și cuvintele cheie rămân importante și la nivel extern. Google recomandă ca link-urile să vină de pe website-uri ce au un conținut relevant site-ului tău.

De exemplu, dacă am un site despre mașini, doresc să obțin link-uri de la alte site-uri despre mașini, mecanică, trafic, sporturi auto, etc.

Spre deosebire de link-urile interne, asupra backlink-urilor nu avem control. Ceilalți decid dacă ne vor da link sau nu.

Scopul nostru este de a fi vrednici de acele link-uri.

Putem influența webmasterii (deținători de site-uri) să ne dea link prin diferite metode.

Desigur, în România acest lucru se rezumă în mare la link-uri platite și spam. Google nu își dorește deloc acest lucru.

De ce în România se întâmplă lucrurile așa? Ei bine… pentru că suntem români. Oferim conținut mediocru și nu dăm link-uri ca nu cumva să-i ajutăm pe alții.

Pentru Google, procesul ar trebui să fie unul cât mai natural.

Lucrurile încep totuși să se schimbe și la noi, cu cât Google deslușește mai bine limba română.

Cea mai bună metodă rămâne crearea unui conținut de calitate. Acesta are șanse să devină viral pe internet, generând în mod automat backlink-uri.

Backlink-urile pot fi către articole sau direct către pagina principală. Procesul de obținere a backlink-urilor este cunoscut sub denumirea de Link Building.

Dacă rețeaua de link-uri interne este bine dezvoltată, tot site-ul poate beneficia de la un singur backlink.

În timp, prin obținerea de backlink-uri, crește autoritatea domeniului. Un domeniu cu autoritate mare va putea urca mai ușor articole noi în top.

Totuși, nu este suficient doar să creem conținut. Acesta trebuie și promovat.

Promovarea se poate face prin e-mail către persoane/site-uri cu influență din domeniu sau pe social media.

Dacă un articol umblă pe rețelele sociale, este un semn că e de actualitate. Share-urile de pe Facebook sunt tot o formă de backlink.

Tehnici SEO vechi și noi

Modul de abordare și etica metodelor este un subiect foarte controversat în industria SEO.

Există White Hat SEO și Black Hat SEO, adică optimizare cu pălărie albă sau neagră.

În mod just, cea cu pălărie albă ar fi cea bună, etică, iar cea cu pălărie neagră ar fi cea ce folosește trucuri și scurtături.

La fel ca într-o cursă, atunci când încalci regulile, riști să fii descalificat.

Google spune că „orice încercare de a influența rezultatele căutărilor este împotriva termenilor și condițiilor companiei.”

Prin urmare, în teorie, doar prin simplul fapt că ne gândim la SEO ne punem în cap pălăria neagră.

Google își dorește ca prioritatea deținătorilor de site-uri să fie calitatea. Cum ar zice Tamango, „vrea să fie toți valoroși”.

În realitate, prioritatea business-urilor sunt vânzările și profitul din urma investițiilor.

Știm totuși că o afacere de proastă calitate nu va rezista mult.

Darren Hardy, fostul redactor șef al revistei Success Magazine spune că „Nu ești cu adevărat vrednic de nimic până nu creezi valoare pentru altcineva.”

Tehnicile SEO White Hat se rezumă la conținut de calitate, promovare deșteaptă și creare de relații strânse cu alte website-uri.

Sunt necesare în general și cunoștințe de tipografie, comunicare și marketing în sine.

Acestea nu încalcă regulile Google cu nimic. Rezultatele vin mai greu, dar sunt sigure și de durată.

Tehnicile SEO Black Hat caută să trișeze prin diferite metode.

Practicanții optimizării negre cumpără link-uri sau folosesc programe pentru a crea link-uri în masă, automat.

Aceștia manipulează textele ancoră pentru a se poziționa în top pe anumite cuvinte cheie.

Webmasterii au încercat din totdeauna să trișeze. Astfel, echipa Google a fost nevoită să creeze penalizări pentru cei ce încalcă regulile.

Din acest motiv, chiar dacă rezultatele pot apărea în timp record, tot în timp record pot și dispărea.

La început, spam-ul se făcea manual. Un webmaster posta link-uri către site-ul lui în diferite locuri, cât mai multe.

Au apărut rapid programele ce pot automatiza procesul. Acestea sunt cancerul internetului.

Dacă deții un website, știi cu siguranță ce înseamnă să fii bombardat în mod constant cu sute de comentarii inutile.

Folosind tipare ce se repetă și similarități, Google este capabil să identifice aceste link-uri nenaturale.

Odată cu evoluția cyber-securității, acele programe au devenit tot mai ineficiente.

Webmasterii au găsit soluții. Mai nou sunt folosite rețelele private de blog-uri, sau PBN-uri.

Acestea presupun o serie de blog-uri/site-uri pe domeniu, create strict cu scopul de a da backlink-uri unui site principal.

Site-urile care folosesc aceste tehnici riscă să fie penalizate temporar sau permanent dacă sunt prinse.

Din acest motiv, pentru orice firmă/companie/afacere serioasă, e de preferat ca investiția să fie făcută la sigur, pe termen lung.

Fiecare tehnică are avantajele și dezavantajele ei. Există totuși un mix între acestea.

Există și pălăria gri, sau tehnica Grey Hat. Folosită cum trebuie, aceasta poate aduce rezultate rapide și de durată.

În ziua de azi, motoarele de căutare au devenit extrem de performante în a identifica tehnicile Black Hat.

SEO a devenit mai mult o arta a creării de conținut și a persuasiunii.

Pentru a avea rezultate, trebuie să oferi calitate și să convingi oamenii să îți distribuie conținutul.

Problemele din ziua de azi

La început, bazarea criteriului de clasificare pe link-uri a părut o idee excelentă.

Acum, s-a conștientizat că până când acestea nu vor mai influența deloc căutările, vor fi mereu exploatate.

În ciuda dificultăților, sunt sigur că dacă cei de la Google și-au propus să scape de ele, acest lucru se va întâmpla.

Pe lângă link-uri plătite și spam, care pot fi detectate după tipare repetate, Google se confruntă cu încă o mare problemă: știrile/informațiile false.

Când acestea devin populare, obțin backlink-uri, share-uri si like-uri.

Acest lucru le urcă în motoarele de căutare, creând o reacție în lanț și făcându-le tot mai populare.

Pentru a scăpa complet de link-uri și a putea distinge între informații utile și știri de pe CANCAN, inginerii de la Google dezvoltă inteligență artificială.

Mai este mult până acolo, dar primii pași au fost deja făcuți. Google DeepMind va domina cândva internetul și va fi ori salvarea ori sfârșitul nostru.

Importanța link-urilor a scăzut deja dramatic. Deși în Romania aceste tehnici încă par să funcționeze, în SUA specialiștii SEO spun că anumite link-uri nu mai aduc beneficii.

Printre acestea se numără directoarele web, comentariile pe bloguri și link-urile din forumuri.

De când acestea sunt ‘inutile’, oamenii brusc nu le mai folosesc. Acest lucru reprezintă o mare greșeală.

Comentariile pe bloguri precum și postările în forumuri relevante ajută la crearea de conexiuni și creșterea traficului.

În orice caz, în viitor, link-urile vor valora tot mai puțin în căutari.

De ce e SEO important pentru firma/afacerea ta

Poate că nu ești încă decis de ce ai nevoie de SEO în compania ta.

De cele mai multe ori, aud că reclama plătită va fi mereu mai importantă și mai eficientă. Până și un bun prieten mă sâcâie zilnic cu treaba asta.

Da, recunosc, e eficient. Bagi bani azi, ies bani maine. Reclamele plătitle sunt și vor rămâne o metodă eficientă de promovare.

Dar întrebarea este… ai bani să bagi? Pentru o campanie eficientă e nevoie de un buget semnificativ.

Pe lângă asta, aproape 15% din toată populația lumii folosește un program de blocare a reclamelor online. Procentul este în continuă creștere.

Un studiu promovat de Moz arată că utilizatorii preferă de 8 ori mai mult să dea click pe un rezultat organic decât pe o reclamă.

S-ar putea să spui: „Dar Google trăiește din reclame!”

Greșit!

Google trăiește din miliardele de utilizatori care îl folosesc, ce atrag la rândul lor agenți de publicitate.

Deși serviciul de Pay Per Click Google Adwords va fi mereu ocrotit, SEO va conta întotdeauna cel mai mult pentru Google pentru că îi determină pe utilizatori să folosească serviciul cu încredere.

De ce te duci pe Google? Pentru că știi că atunci când vei căuta ceva, vei găsi.

Dacă acest lucru se va schimba, Google va pierde teren. Deși e un colos, nu e invincibil.

Cu bani, orice tâmpenie de site poate fi în top. Organic în schimb, doar cei de top câștigă.

Fără un site optimizat, până și campaniile plătite vor funcționa mai prost. Dacă imaginile îți vor îngreuna site-ul, clientul va ieși, iar tu vei pierde bani.

Optimizarea site-ului oricărei firme ar trebui să fie baza marketingului online.

Un site bine optimizat duce la creșterea ratelor de conversie. Vei câștiga astfel în toate domeniile.

Cel mai mare avantaj la SEO este că nu îți trebuie neapărat bani. Dacă ai o echipă de scriitori, o poți ușor transforma într-o echipă SEO.

Serviciile SEO din România nu sunt extraordinare. Procesele de optimizare site se rezumă de cele mai multe ori la introducerea forțată a cuvintelor cheie pe site și înscrierea în directoare web.

În ciuda acestui fapt, sunt extrem de scumpe. Prețul mare s-ar justifica în cazul campaniilor de calitate, deoarece necesită mult timp și efort.

Ca în orice domeniu, există un echilibru între timp și bani.

Deși nu la fel de ușor, SEO se poate aplica în toate domeniile. În SEO, informația domină, iar cine deține informația deține și puterea.

Dacă atragi utilizatorii cu ajutorul informației, îți creezi o audiență căreia îi vei putea vinde cu ușurință.

Bodybuilding.com nu a devenit cel mai mare distribuitor de suplimente nutritive din lume pentru că a vândut cel mai frumos produse.

A devenit o autoritate datorită echipei devotate și a conținutului de calitate.

Investește în optimizare din timp, iar pe viitor vei avea numai de câștigat.

Recomand tuturor celor ce au o afacere serioasă online să nu riște integritatea acesteia prin trucuri Black Hat.

Rezultatele ar putea fi satisfăcătoare pe termen scurt, dar o afacere de succes trebuie gândită pe termen lung.

Adrian Cojocariu

Share
Publicat de
Adrian Cojocariu

Recent Posts

Optimizare SEO: Ghidul Esențial pentru Îmbunătățirea Vizibilității Online

În lumea digitală de astăzi, vizibilitatea online este cheia succesului pentru orice pagină web. Aici…

5 luni în urmă

WhitePress | Platformă de Advertoriale & Content Marketing

Acum ceva timp am avut o discuție cu Darius Mureșan, platform manager la WhitePress. Darius…

5 ani în urmă

Cum să implementezi GDPR pe site-ul tău în 5 pași simpli (Actualizat 2020)

Disclaimer: Înainte de a începe, doresc să specific faptul că nu sunt un expert acreditat…

7 ani în urmă

Importanța conținutului în SEO și sugestii pentru un conținut mai eficient

Optimizarea pentru motoarele de căutare se află în continuă schimbare. În fiecare an, noi actualizări…

7 ani în urmă

Totul despre date structurate | Rezultate îmbogățite vs. Rezultate recomandate

Probabil ai auzit deja despre date structurate. Ai văzut poate că sunt un fel de…

7 ani în urmă

Ce schimbări SEO semnificative adus Google în 2017? | SEOproject

Deși nu au fost multe actualizări de bază ale algoritmului, 2017 tot a fost un…

7 ani în urmă