Ne întâlnim cu motoarele de căutare în fiecare zi, fie că suntem acasă, la serviciu sau în stația de autobuz.
Pe internet, aproape totul începe cu un motor de căutare.
De fapt, fără motoare de căutare, internetul ar fi complet inutil.
În acest articol vei afla cum funcționează motoarele de căutare și de ce acestea sunt esențiale pentru afacerea ta în viitor.
Un motor de căutare (în engleză, „search engine”) este o bază de date formată dintr-o multitudine de website-uri. Scopul acestei baze de date este să indice căutătorului ce o utilizează cel mai relevant rezultat (website) pentru termenul de căutare introdus (cuvânt cheie).
De exemplu, când cineva caută pe internet „cum începi o afacere”, calculatorul afișează pe ecran o listă de rezultate, sau mai concret, website-uri.
În mod natural, primele site-uri vor fi cele mai accesate. Cele ratăcite pe ultimele pagini nu primesc trafic deloc.
Mai exact, peste 50% din tot traficul unei căutări se împarte între primele 3 poziții.
Dar de ce afișează motoarele de căutare rezultatele astfel și nu în altă ordine?
Pentru a înțelege mai bine cum funcționează acestea, trebuie să trecem puțin prin evoluția lor.
Primele motoare de căutare
Înaintea motoarelor de căutare au fost directoarele web. Directoarele erau website-uri populare pe care internauții le accesau pentru a găsi alte website-uri.
Unul din primele directoare web a fost Yahoo!. Deși multă lume crede astăzi că Yahoo! este un serviciu de e-mail, denumirea acestuia spune altceva.
Yahoo! este o prescurtare pentru “Yet Another Hierarchical Officious Oracle”, o referință la ierarhizarea website-urilor.
În 1994, când a a fost fondat Yahoo!, internetul nu era atât de plin de website-uri.
Acestea erau extrem de ușor de ordonat pe categorii. Utilizatorii intrau în categoria dorită și găseau site-urile, pe care apoi le accesau.
Pe scurt, era pur și simplu o listă de site-uri. Ulterior, au apărut și alte directoare, dar Yahoo! a rămas cel mai popular.
Toată lumea își dorea ca website-ul lor să fie listat în directorul Yahoo!.
Pe măsură ce internetul s-a extins și numărul de website-uri a crescut, directoarele au devenit ineficiente.
Căutatul unui website într-o listă imensă devenise un chin.
Multe website-uri înscrise erau de proastă calitate. Înformația era fie dezorganizată, fie complet inutilă.
Chiar dacă găseai un website, acesta putea avea milioane de pagini (un Forum de exemplu). Unele site-uri nici nu se mai rezumau la o singură categorie. Acestea trebuiau acum listate în multiple locuri.
Directoarele au devenit rapid un amalgam de site-uri uitate de lume, spam și web design de proastă calitate
Investitorii care au crezut în potențialul internetului și-au dat seama rapid că este nevoie de o soluție.
Așa au apărut primele motoare de căutare. Yahoo Directory s-a transformat astfel în Yahoo Search.
În jurul anului 1998 s-au fondat și alte motoare de căutare. Printre acestea se numără Bing, AOL, Baidu, Ask și desigur, Google.
Un alt sistem de căutare popular era MSN (Microsoft Network). Pentru cei ce mai țin minte, MSN Search era pagina de start a programului Internet Explorer.
Acesta a fost redenumit ulterior Windows Live Search. În anul 2009 Microsoft a achiziționat motorul de căutare Bing, pe care îl folosesc și în prezent.
În Decembrie 2014, Directorul Yahoo! a fost în cele din urmă închis, iar odată cu acesta, și o epocă a internetului.
Multe alte directoare au adormit, întrucât proprietarii acestora nu s-au mai ocupat de ele. Un alt exemplu este celebrul director de la SEO Moz, DMoz, ce a fost închis în 2017.
Astăzi, motoarele de căutare domină internetul. Orice pagină web principală a unui browser este un motor de căutare.
Cum funcționează motoarele de căutare
Pentru a rezolva problemele menționate mai sus, motoarele de căutare trebuiau să poată acționa pe scară largă.
Spre deosebire de un director web, unde website-urile sunt propuse de utilizatori și aprobate de administratori, motorul de căutare își generează singur listele de website-uri.
Pentru a face asta, folosește un Spider (păianjen). Un Spider mai e cunoscut și sub numele de Crawler (târâtor).
La urma urmei, World Wide Web (www) înseamnă mot-a-mot, o pânză mare cât lumea.
Un Spider/Crawler este un program acționat de un super-computer, ce accesează în mod constant și repetat website-uri.
Când un nou domeniu (nume de website) este înregistrat, motoarele de căutare sunt primele care află.
Acestea accesează website-ul și link-urile sale la anumite intervale de timp pentru a observa dacă au avut loc modificări.
Apoi, URL-urile (link-urile de tip http://) sunt înregistrate (indexate). Paginile website-ului sunt analizate și porțiuni relevante din conținutul acestuia sunt de asemenea stocate în baza de date.
Cu cât un website primește mai mult trafic și devine mai popular, cu atât motorul de căutare își actualizează mai des baza de date.
Accesarea paginilor se face pas cu pas, pornind de la pagina principală, exact ca și cum ai da click-uri personal, cu mouse-ul.
Acest lucru înseamă că dacă de pe pagina principală nu poți ajunge pe pagina X, atunci pagina X nu va fi niciodată găsită de către Crawler și nu va fi indexată.
Deși acești roboți pot analiza miliarde de pagini, scopul nu este de a stoca informații, ci de a oferi rezultate relevante unor căutări specifice.
În spatele analizei paginilor indexate stă un algoritm complex și secret. Odată aflat, oricine îl poate exploata.
La baza algoritmului stau două elemente importante: cuvintele cheie relevante și backlink-urile, sau link-urile obținute de la alte website-uri.
Primul element este considerat OnPage (pe site), iar cel din urmă este considerat OffPage (în afara site-ului).
Cuvintele cheie sunt frazele pe care utilizatorul de rând le introduce într-o căutare Google.
Dacă acestea nu se regăsesc de nicio culoare în conținut, atunci acel conținut nu este considerat relevant căutării.
Dacă voi căuta fraza „rase de câini” pe internet, pot observa rapid că această frază se regăsește atât în titlul primelor rezultate, cât și în conținutul lor.
Backlink-urile au fost introduse ulterior, când toate site-urile foloseau deja cuvinte cheie. Era nevoie de un nou criteriu de clasament pentru a înțelege
Un backlink este un link de la un alt site către site-ul tău. Este ca un vot pe care cineva ți-l dă.
Cu cât obții mai multe voturi, cu atât devii mai popular. Nu vă aruncați în schimb să obțineți orice link! Există link-uri bune și link-uri rele. Voi vorbi despre asta în alte articole.
Cel mai popular Crawler este GoogleBot. Acesta este extrem de rapid și se descurcă de minune. Echipa Google își îmbunătățește constant roboțelul.
Pentru ca un website să fie pe primele poziții, trebuie să treacă printr-un proces de optimizare pentru motoare de căutare, sau SEO (Search Engine Optimization).
Desigur, cei de la Google nu vor ca lumea să abuzeze în niciun fel de algoritm. Din acest motiv, procesul este constant în schimbare.
Au fost de asemenea introduse și penalizări pentru cei care încearcă să păcălească sistemul.
Manualul de bună utilizare a Google-ului specifică faptul că scopul website-urilor este să ofere utilizatorului ceea ce caută.
Pozițiile în clasament vor fi obținute prin relevanța și calitatea conținutului, precum și prin creșterea naturală a acestuia în popularitate.
De cele mai multe ori ne gândim că un motor de căutare afișează doar website-uri. Acest lucru nu este adevărat.
Deși deținut tot de Google, al doilea cel mai mare motor de căutare din lume este YouTube. Acesta funcționează pe același principiu, dar pe baza unui alt algoritm.
Alte motoare de cătare populare sunt cele pentru aplicații: Apple Store si Google Play.
De ce Google este important pentru afacerea ta
Dacă ai o afecere și nu este încă pe internet, atunci ar trebui să treci la treabă!
Competitorii cu siguranță ți-au luat-o deja înainte!
În România, sute de milioane de căutări sunt făcute pe internet în fiecare zi. 97% din toate aceste căutări sunt făcute pe Google.
O căutare pe internet este la o atingere distanță:
Peste 50% din tot traficul de pe internet vine de pe telefoane mobile și după cum bine știi, cam toată lumea stă cu capul aplecat.
Lumea a început să comande pe internet și la noi în țară. În Statele Unite, peste 51% dintre cumpărături sunt făcute online.
Dacă Amazon va reuși să achiziționeze cu succes Whole Foods, procentul va crește dramatic.
Internetul reprezintă o oportunitate pentru antreprenori, în special pentru cei tineri.
Înregistrarea unui brand costă mult. Un domeniu, doar 10 euro pe an.
Chiria poate ajunge și mii de euro. Un server care îți găzduiește site-ul, doar câteva zeci de lei pe lună.
Cu toate acestea, un website este practic inexistent dacă nu poate fi găsit în top într-un motor de căutare.
Despre SEO și ce este acesta vom vorbi săptămâna viitoare într-un nou articol.
Succes in noul proiect!
Iti multumesc mult! 😀
Va multumesc,mult VA PUUUUP
Cu mare plăcere 😀
Succes în continuare !!
Marian, îți mulțumesc mult!
Buna informatia. Foarte clara. Multumim.
Spor la treaba cu acest proiect nou 🙂
Thanks
Bravo.
Asteptam continuarea.
Merci. Mă reapuc de scris anul acesta 🙂 Am cam tras chiulul prea mult timp.