Categorii: Fără categorie

Cum alegi un domeniu web? Conteaza extensia acestuia (.com sau .ro)?

Una dintre cele mai dificile decizii care trebuie luate atunci când creezi un website este alegerea domeniului web.

Domeniul web este numele website-ului tău sau, mai bine spus, adresa unde acesta poate fi găsit. Dacă tastăm acea adresă în Browser, aceasta ne va duce direct la website.

Schimbarea unui domeniu nu prea este o opțiune convenabilă. Aceasta poate duce atât la probleme de imagine, cât și la probleme serioase de SEO, dacă nu este tratată cu mare grijă.

Cel mai bine este să alegem un domeniu bun din prima, pe care să îl putem păstra pentru totdeauna.

Un domeniu e compus din două bucăți. Numele efectiv al website-ului și extensia acestuia. Extensia mai este numită și domeniu de nivel principal (top level domain) iar numele mai este denumit și domeniu de nivel secundar (second level domain).

Ce extensie să folosești la domeniu?

Cineva a întrebat recent pe Facebook ce extensie ar trebui să folosească la domeniu. Deși întrebarea lui era destul de specifică, având doar două opțiuni, multe persoane probabil își pun această întrebare.

Acest lucru nu este de mirare, având în vedere numărul imens de extensii din care putem alege. Din 1985 până în 2013 au existat doar 260 de extensii generice. Din 2014 și până în prezent, acest număr s-a ridicat la aproximativ 1000.

O listă completă cu aceste extensii de domenii poți găsi aici.

Ca fapt divers, în jur de 75% dintre domenii au extensia .com, iar lumea asociază cel mai des această extensie website-urilor. De exemplu, dacă ai un website www.numelebranduluitau.net și îi spui acest lucru unei persoane în stația de autobuz, s-ar putea ca aceasta să meargă acasă și să scrie www.numelebranduluitau.com în browser.

Dacă ai altă extensie generică în afară de .com și .ro, asigură-te că o spui de două ori.

Din punct de vedere tehnic, extensia unui domeniu nu afectează performanța acestuia. Deși există mici corelații, un verdict clar nu poate fi dat, mai ales că extensiile nici măcar nu sunt distribuite uniform, marea majoritate fiind .com.

Fie că ai .com, .org, .net, .info sau o extensie nouă ca .business sau .restaurant, Google te asigură că nu vei observa diferențe din punct de vedere SEO.

Deci, chiar dacă va dura puțin până ce noile domenii ce tot apar vor fi înțelese, acestea vor fi tratate în funcție de performanța website-ului și a conținutului.

Totuși, sunt câteva lucruri care ar trebui luate în considerare:

Locația țintă:

Internetul ne permite să ne extindem global foarte ușor. Totuși, de cele mai multe ori, competiția este mult prea mare, așa că mulți decid să acționeze doar local / național.

Dacă plănuiești să acționezi doar la nivel național, cel mai bine este să obții o extensie locală (.ro pentru Romania, .es pentru Spania, .it pentru Italia, ș.a.m.d.).

Dacă preferi să țintești global / multi-național și vei avea de exemplu un website în mai multe limbi, atunci o idee mai bună ar fi să alegi un domeniu generic de tip .com sau .eu.

Dacă numele domeniului pe care ți-l dorești este deja luat dar neutilizat, poți opta pentru variantele alternative, de tip .net sau .org. Dacă este deja utilizat, asigură-te că nu e în aceeași nișă.

Totuși, atunci când cineva se gândește la un website dar nu știe exact numele de domeniu, cel mai probabil va încerca .com sau .ro (dacă este local).

Dacă varianta .ro este luată dar neutilizată, poți opta liniștit pentru varianta .com. De curând cei de la rotld.ro au anunțat că vor introduce și o taxă anuală de mentenanță. Sper ca astfel, multe dintre domeniile neutilizate înregistrate în masă în trecut de firme mari precum RDS-RCS să expire și să poată fi puse din nou în folosință.

Dacă domeniul pe care ți-l dorești este deja luat și utilizat, verifică dacă acesta acționează în aceeași nișă. Dacă da, cel mai bine ar fi să optezi pentru alt nume.

Evită să folosești liniuțe sau abrevieri și tot felul de alte artificii.

Prețul, autoritatea și relevanța domeniului:

Domeniile au prețuri diferite. Unele costă $1.99, altele câteva sute. Nu vorbesc de licitații, ci de prețurile lor standard la prima achiziție.

Cei care doresc să facă spam pe internet vor încerca cel mai probabil să achiziționeze domenii ieftine, sau le vor plăti pe perioade scurte. Un domeniu mai scump ar putea fi astfel un indicator de performanță pentru motoarele de căutare. Nu pot confirma însă acest lucru. E doar o speculație.

Un alt factor ar putea fi autoritatea extensiei. Un domeniu .gov, .edu sau .archi are nevoie de autorizație, astfel Google va ști desigur că este un website de încredere. De curând am aflat că dacă vrei un domeniu .us trebuie să fii cetățean/organizație americană. Mi se pare util acest lucru, poate că și RoTLD ar trebui să îl aibă în vedere.

De asemenea, la fel cum un domeniu .edu te duce cu gândul la o instituție educațională, un website cu extensia .org poate fi imediat catalogat ca organizație non-profit.

Există și domenii specifice pentru anumite nișe. Dacă am un website despre mașini, aș putea decide să achiziționez un domeniu .auto. Dacă am un website despre rețete culinare, .food este o extensie potrivită. Cu toate acestea, sunt extensii cu care oamenii nu prea sunt obișnuiți. În timp, sunt sigur că vor deveni populare.

Putem înțelege astfel că decizia în alegerea extensiei ține mai mult de branding decât de SEO, dar poate avea un impact indirect. Cum spuneam, SEO în 2017 este, de fapt, marketing.

Domeniile .com și .ro vin la prețuri convenabile și sunt cele mai populare și ușor de reținut, așa că le recomand cu încredere.

Cum alegi un nume bun? Brand sau cuvânt cheie?

Există două categorii mari de domenii de nivel secundar:

  • domenii cu nume de brand
  • domenii cu cuvinte cheie

Opinia mea personală este că numele de domeniu ales ar trebui să fie un brand. Dacă întâmplător acel nume de brand conține și un cuvânt cheie, cu atât mai bine.

Cândva, era mult mai ușor să fii primul pe Google dacă aveai un ‘exact match domain’, sau un nume identic cu cuvântul cheie pentru care ținteai.

De exemplu, www.ceimaibunipapuci.ro ar fi putut foarte ușor apărea primul atunci când cineva căuta „cei mai buni papuci”.

Evident, lumea a început să abuzeze de acest lucru, așa că Google a trebuit să ia măsuri. În 2012, un nou algoritm a fost adăugat motorului de căutare:

Dacă vei face diferite căutari pe Google.ro, vei observa că va fi greu să găsești un website care are exact cuvintele cheie în domeniu.

Chiar și fără riscul de a fi penalizat pentru acest lucru, un domeniu cu nume de brand rămâne o alegere mai bună. Asta desigur e valabil dacă ai în vedere ceva serios pe viitor cu acel website.

Firmele mari folosesc același nume și aceeași imagine de brand (logo) mereu. Ele doresc să întipărească imaginea în mintea consumatorului, ca acesta să o poată asocia instantaneu brandului.

Se spune că 94% din toată populația planetei Pământ recunoaște logo-ul de la Coca Cola după culorile alb și roșu și font-ul memorabil.

Trivia: Ce brand-uri poți recunoaște în imaginea de mai sus?
Scrie în comentarii! 🙂

O metrică bună pentru a monitoriza impactul pe care l-a avut o campanie de branding este traficul direct din Google Analytics (Achiziție -> Prezentare Generală).

De asemenea, ar trebui reținut și faptul că, în medie, domeniile care sunt în primele 50 de poziții au 6 caractere în nume. Cu cât un domeniu este mai scurt, cu atât e mai ușor de reținut.

Pentru a avea cel mai bun impact, alege un nume de domeniu care:

  • aduce a brand, nu a cuvânt cheie
  • e relevant
  • e ușor de reținut (consideră .com sau .ro)
  • nu e foarte lung

Tu ce părere ai? Crezi că extensia domeniului are un impact asupra pozițiilor în Google? Ai alege un nume de brand sau un cuvant cheie ca nume de domeniu?

Adrian Cojocariu

Share
Publicat de
Adrian Cojocariu

Recent Posts

Optimizare SEO: Ghidul Esențial pentru Îmbunătățirea Vizibilității Online

În lumea digitală de astăzi, vizibilitatea online este cheia succesului pentru orice pagină web. Aici…

5 luni în urmă

WhitePress | Platformă de Advertoriale & Content Marketing

Acum ceva timp am avut o discuție cu Darius Mureșan, platform manager la WhitePress. Darius…

5 ani în urmă

Cum să implementezi GDPR pe site-ul tău în 5 pași simpli (Actualizat 2020)

Disclaimer: Înainte de a începe, doresc să specific faptul că nu sunt un expert acreditat…

7 ani în urmă

Importanța conținutului în SEO și sugestii pentru un conținut mai eficient

Optimizarea pentru motoarele de căutare se află în continuă schimbare. În fiecare an, noi actualizări…

7 ani în urmă

Totul despre date structurate | Rezultate îmbogățite vs. Rezultate recomandate

Probabil ai auzit deja despre date structurate. Ai văzut poate că sunt un fel de…

7 ani în urmă

Ce schimbări SEO semnificative adus Google în 2017? | SEOproject

Deși nu au fost multe actualizări de bază ale algoritmului, 2017 tot a fost un…

7 ani în urmă