Categorii: Fără categorie

Ce este Google AMP (Accelerated Mobile Pages) și cum afectează SEO

Cu peste 50% din traficul online provenind de pe dispozitivele mobile, Google a inițiat Mobile First Indexing. Acest tip de indexare presupune prioritizarea conținutului afișat pe dispozitivele mobile.

Spuneam și într-unul din articolele anterioare în care am vorbit despre viteza de încărcare website-urilor că, deși puterea de procesare se dublează la fiecare doi ani, cele mai multe website-uri încă se încarcă extrem de greu pe mobil.

În combinație cu indexarea prioritară a variantelor mobile, viteza slabă va duce în cele din urmă la poziții mai slabe în Google. O soluție la această problemă, propusă tot de Google, este AMP, sau Accelerated Mobile Pages.

Există foarte multă controversă în jurul acestui subiect, iar în acest articol voi acoperi tot ce trebuie știut. Zilele astea m-am jucat și eu puțin cu AMP.  Poți vedea o versiune „accelerată” a acestui articol accesând https://seoproject.ro/google-amp/amp/.

Spre final, vei afla cum poți implementa AMP pe website-ul tău și dacă merită sa faci acest lucru.

Ce este Google AMP și cum funcționează

AMP este o prescurtare pentru Accelerated Mobile Pages, sau „pagini de mobil accelerate”. E un proiect propus și început de Google în parteneriat cu Twitter pentru a face navigarea internetului pe mobil mai rapidă.

Programatorii care lucrează la AMP Project susțin că paginile scrise în versiunea HTML AMP se pot încărca de 4 ori mai repede decât varianta normală.

Pe scurt, AMP este o versiune minimalistă de HTML.

Codul impune multe limitări, în special în zona JavaScript, care aduce de obicei cele mai mari probleme legate de viteza de încărcare. O pagină accelerată va putea folosi doar anumite fișiere JS, impuse și puse la dispoziție de Google. Există limitări de asemenea și în zona CSS.

Cu toate acestea, paginile AMP pot arăta încă destul de bine. Ba chiar mai mult, un website poate fi scris în întregime în ⚡(AMP) HTML. Un exemplu bun este chiar website-ul celor de la AMP Project.

Pentru ca o pagină AMP sa fie complet funcțională, aceasta trebuie validată. Orice greșeală anulează validarea. Pentru a putea verifica o pagină AMP, poți folosi această extensie pentru Google Chrome.

O pagină AMP invalidă poate fi accesată în continuare, dar nu va fi indexată de Google. Odată validată, pagina va fi pusă într-un cache Google și afișată într-un carusel, deasupra rezultatelor organice.

Pagina normală va utiliza următoarea etichetă HTML pentru a specifica existenta unei versiuni accelerate a paginii:

<link rel="amphtml" href="https://website-exemplu.com/nume-pagina/amp/">

URL-ul poate fi diferit. Segmentul /amp poate fi atât înainte cât și după segmentul cu numele și nici măcar nu cred că este obligatoriu să fie /amp.

Versiunea accelerată, atât cea hostată pe server cât și cea din cache va conține eticheta rel=canonical, indicând varianta originală a paginii.

<link rel="canonical" href="https://website-exemplu.com/nume-pagina/">

Paginile care au și variantă AMP nu vor beneficia doar de carusel, ci și de o iconiță mică ⚡ în rezultatele organice, care indică prezența unei pagini accelerate.

Cum afectează Google AMP SEO?

În teorie, paginile accelerate nu au niciun fel de beneficiu SEO. Acest lucru este confirmat atât de programatorii de la AMP cât și de John Mueller.


 

Pe de altă parte… „Paginile AMP vor fi afișate într-un carusel, deasupra rezultatelor organice”.

Nu știu ce crezi tu, dar eu sunt de părere că dacă ești peste rezultatele organice… ai cam bătut SEO. Într-o oarecare (mare) măsură, este un rezultat preferențial. Poți avea parte de acest beneficiu dacă ai o variantă AMP a paginii.

Totuși, trebuie luat în cosiderare faptul că site-ul tău este într-un carusel, adică la o glisare de deget distanță de a fi părăsit. În acel carusel mai apar și alte pagini accelerate, de obicei ale competitorilor tăi (dăăăh).

De asemenea, deși traficul va fi contorizat… nu este chiar al tău. Nu e real… palpabil, deoarece e în cache-ul Google.

Deși cei de la Google spun că AMP nu este un factor din algoritm, nu neagă faptul că ar putea deveni. Dacă AMP se va prezenta în viitor ca fiind un indicator important de performanță, acesta ar putea fi folosit în algoritmul motoarelor de căutare.

O altă influență pe care ar putea AMP să o aibă asupra SEO ar fi experiența utilizatorului. Dacă website-ul se încarcă mai repede, automat experiența utilizatorului cu website-ul va fi una mai bună, ceea ce în general duce la poziții mai ridicate în Google.

Cum ar putea fi Google AMP rău?

Există multe persoane care spun că Google nu este chiar atât de bun:

Creatorul extensiei Yoast SEO, Joost de Valk, susține că AMP limitează atât de mult HTML-ul încât renunțăm la ultimii 10 ani de evoluție tehnologică doar de dragul vitezei.

„Îmi place viteza, dar îmi plac mai mult caracteristicile HTML.”

Atât el cât și mulți alții susțin că deși este prezentat ca fiind Open Source, acest lucru nu este chiar adevărat.

AMP ajută doar un număr select de companii. De exemplu, nu poți implementa orice sistem de monitorizare, ci doar cele suportate de ei. Același lucru este valabil și pentru platformele de reclame. Două dintre cele 5 rețele suportate sunt deținute de Google.

De asemenea, Paul Bakaus spunea în primul video din acest articol că odată cu platformele cu scop similar cum sunt Facebook Instant Articles sau Apple News, citez: „Bye Bye, open web!”. Ei bine, același lucru e valabil și la AMP, dacă versiunile cache-uite care sunt afișate sunt găzduite pe serverele Google.

Acest lucru poate duce la diferite probleme, deoarece URL-ul website-ului nu mai iese în evidență, cel vizibil fiind google.com. Combinat cu limitarea CSS și HTML, aceste website-uri arată foarte similar, fiind ușor confundate. Un website cu știri false ar putea exploata această situație.

Cu toate acestea, lumea s-a grăbit să vorbească. AMP este încă în dezvoltare și este constant îmbunătățit. Am postat recent pe Facebook despre ultima îmbunătățire.

Apropo de aceasta, iată că și Goagle mai dă strâmbe uneori:

La început, abia că puteai pune o imagine. Acum, s-au implementat formulare, reclame, animații, monitorizare și multe altele. Aproape orice obiecție făcută la anunțarea programului AMP a fost combătută în ultimul an. Tot mai multe rețele terțe sunt acceptate.

Cât despre cache și URL-uri, Malte Ubl, unul dintre developerii de la proiectul AMP mi-a confirmat pe Twitter că scopul final este ca paginile să aibă URL-urile proprii (și găzduirea proprie, presupun).

Cum adaugi Google AMP pe site-ul tău

Dacă ai o platformă personalizată, va trebui să iei legătura cu un programator sau să te apuci de învățat.

Există ghiduri complete pentru fiecare pas în secțiunea de documentație a proiectului AMP. Acolo poți găsi tot ce ai nevoie, de la crearea unei pagini simple până la adăugarea formularelor de înscriere și a reclamelor.

Dacă ești pe una din platformele CMS populare precum WordPress, atunci ai noroc. Totul e foarte simplu.

Pentru WordPress există extensia AMP de la Automattic. Yoast creat o extensie care implementează opțiunile SEO și pe varianta AMP.

Totuși există o variantă mai bună: AMP for WP, de frații Kaludi. Cu extensia instalată și activă, paginile cu /amp la final vor afișa versiunea accelerată.

Aceasta este extensia folosită și pe SEOproject. După instalare, va trebui să treci printr-un mic ghid de setare rapidă, unde adaugi un logo, selectezi ce tipuri de pagini dorești să fie accelerate și pui codul Google Analytics sau Tag Manager.

În cazul în care nu folosești un CMS sau site-ul este complet personalizat, poți instala manual instrumentele de monitorizare pe versiunile AMP.

În secțiunea AMP > Settings > Translation Panel ai posibilitatea de a traduce elementele din extensie. Îți recomand pentru început să testezi doar pe articole.

Nu uita, de asemenea, să creezi un meniu nou, special pentru AMP.

Desigur, opțiunile gratuite sunt destul de limitate. Dacă vrei lucruri precum formulare de înscriere sau implementare WooCommerce, va trebui să plătești.

Plugin-ul pare solid și cred că își merită banii.

Există totuși și ocolișuri. Extensia îți oferă posibilitatea să adaugi o versiune personalizată la varianta AMP.

Atunci când editezi o pagină sau un articol, la baza acestuia ai o secțiune dedicată versiunii AMP. Bifează căsuța: Use This Content as AMP Content.

Poți, în loc de formular, să pui un buton simplu care să ducă ulterior vizitatorul către o pagină de inregistrare, fără AMP.

Există extensii similare atât pentru Joomla (gratuită), cât și pentru Magento (plătită).

Atenție: Înainte de a te juca cu AMP, asigură-te că ai o copie de rezervă a fișierelor website-ului și a bazei de date.

Cât de rapid este AMP cu adevărat

Odată cu Mobile Indexing First, Google a lansat un instrument care poate măsura viteza de încărcare a website-ului tău în varianta mobilă, de pe rețele 3G.

Am să încep prin a compara versiunea paginii mele de blog cu unul din cele mai mari site-uri din România, doar ca să mă dau mare:

Apoi am început să compar versiunea non-amp a site-ului meu, cu cea accelerată:

Am repetat testul de nenumărate ori, încercând să obțin un scor mai bun pe varianta accelerată, dar rezultatele au fost conclusive. Fără AMP a fost mereu mai rapid.

Am considerat că e doar de la mine, așa că am luat un website pe care cei de la AMP Project l-au dat exemplu pe website-ul lor:

Spre surprinderea mea, am obținut aceleași rezultate:

Nu știu motivul. Poate că plugin-urile de cache nu mai funcționează când AMP e activat. Poate că există altă explicație, nu doar „AMP e mai încet”. Sincer, nu are logică, deoarece e de două ori mai puțin cod pe pagină.

Varianta cu AMP obține un scor mai bun pe PageSpeed Insights ( 66/80 vs 88/94 ), dar pe testul de viteză 3G se încarcă mai greu.

În orice caz, acest lucru demonstrează că AMP nu este neapărat necesar și că motivul real al site-urilor lente este ignoranța administratorilor/programatorilor.

Dacă vrei să îți faci website-ul extrem de rapid, poți citi acest articol.

Mă voi mai juca cu Google AMP următoarea lună, voi plasa niște întrebări și voi reveni în viitor asupra subiectului.

Tu ce părere ai despre AMP? E bun? E rău? E util? E inutil? Hai să discutăm în secțiunea de comentarii 🙂

 

Adrian Cojocariu

Share
Publicat de
Adrian Cojocariu

Recent Posts

Optimizare SEO: Ghidul Esențial pentru Îmbunătățirea Vizibilității Online

În lumea digitală de astăzi, vizibilitatea online este cheia succesului pentru orice pagină web. Aici…

5 luni în urmă

WhitePress | Platformă de Advertoriale & Content Marketing

Acum ceva timp am avut o discuție cu Darius Mureșan, platform manager la WhitePress. Darius…

5 ani în urmă

Cum să implementezi GDPR pe site-ul tău în 5 pași simpli (Actualizat 2020)

Disclaimer: Înainte de a începe, doresc să specific faptul că nu sunt un expert acreditat…

7 ani în urmă

Importanța conținutului în SEO și sugestii pentru un conținut mai eficient

Optimizarea pentru motoarele de căutare se află în continuă schimbare. În fiecare an, noi actualizări…

7 ani în urmă

Totul despre date structurate | Rezultate îmbogățite vs. Rezultate recomandate

Probabil ai auzit deja despre date structurate. Ai văzut poate că sunt un fel de…

7 ani în urmă

Ce schimbări SEO semnificative adus Google în 2017? | SEOproject

Deși nu au fost multe actualizări de bază ale algoritmului, 2017 tot a fost un…

7 ani în urmă