Link building: Ce este și care sunt cele mai bune strategii pentru România

Termenul de „link building” provine din limba Engleză și înseamnă mot-a-mot „construcție sau construire de link-uri”. Acțiunea presupune obținerea de link-uri de la alte website-uri către website-ul tău. Aceste link-uri funcționează ca niște voturi, ce urcă website-ul tău într-un clasament (în Google).

Ce înseamnă link building și de ce este necesar?

Motoarele de căutare folosesc diferiți algoritmi pentru a clasa website-urile. Link-urile web sunt un semnal puternic pentru motoarele de căutare. Acestea indică importanța unui site în ochii altora.

Te poți gândi la ele ca la niște voturi electorale. Cu cât website-ul tău este mai popular, cu atât ai mai multe șanse să fii primul pe Google. Nu încerca în schimb să păcălești sistemul, deoarece riști să fii penalizat.

Deși depinde mult de factori interni (conținut), link building este o modalitate de optimizare SEO Off Page, deoarece implică alte website-uri.

Gabriel Nicolae Dulan de la End Soft Design explică termenul de link building în felul următor:

„Să faci link building este ca și cum ai face sport pentru a slăbi.”

Această aluzie este genială din mai multe puncte de vedere:

1. Funcționează: Dacă faci sport vei slăbi, la fel cum dacă faci link-building vei urca în Google. Cu toții știm că sportul te ajută la slăbit. Link-urile ajută la SEO. Contează foarte mult și ce mănânci, desigur. La mancare te poți gândi ca la conținutul pe care îl pui pe website-ul tău.

2. Consecvență: Fără consecvență, rezultatele nu vor fi nici ele de durată. Nu te ajută la nimic dacă alergi ca disperatul 8 ore pe zi timp de o săptămână și apoi te dai bătut. O strategie mai bună ar fi să alergi 15-30 minute în fiecare zi, dar să te ții timp de un an, mărind pasul puțin câte puțin. Link-urile trebuie și ele să apară treptat. Cu cât site-ul tău devine mai popular, cu atât vor apărea mai multe link-uri.

3. Minciuni: Atât industria SEO cât și cea a slăbitului sunt pline de escroci. Cei care promit că vei slăbi rapid și fără efort cu siguranță te mint. În aceeași manieră, mulți experți garantează poziția 1 pe Google în timp record, lucru aproape imposibil de realizat în ziua de astăzi fără resurse și costuri serioase.

4. Scurtături și riscuri: Dacă încerci scurtături, e posibil să reușești, dar riști să pierzi totul. Multe pastile de slăbit au efecte secundare ascunse și îți pot chiar compromite sănătatea. Aparatele pentru slăbit rapid sunt de obicei foarte scumpe și ineficiente. Același lucru se poate întâmpla și dacă încerci să îl păcălești pe Google : riști să fii penalizat.

Construirea de link-uri vs obținerea de link-uri

Există multe tipuri de link-uri. Link-uri din forumuri, link-uri de profil, link-uri contextuale, link-uri în footer, link-uri pe imagini și multe altele.

Link building nu prea mai este un termen relevant în zilele noastre.

Cei de la Google specifică destul de clar că orice încercare de a manipula motoarele de căutare este împotriva condițiilor lor de utilizare. Aceștia recomandă în schimb ca website-urile să aibă conținut de calitate care să obțină natural link-uri.

Astfel, link-urile create manual, doar cu scopul de a urca un site în Google, sau link-urile plătite intră în categoria link-urilor create (link building).

Un termen mai relevant ar fi „obținerea de link-uri” (link earning).

Atunci când obții un link, ai câteva avantaje:

  1. E natural, deci nu trebuie să te temi de penalizări
  2. E gratuit, deci nu te costă nimic
  3. Nu stai cu grija că dacă nu-l mai plătești, dispare
  4. De multe ori este și cel mai calitativ tip de link

Un exemplu de link natural (obținut, nu creat) este cel pe care l-am dat eu celor de la End Soft Design la începutul acestui articol. Atunci când obții un link natural, înseamnă că îl meriți și că website-ul tău este cu adevărat valoros.

Ca să faci performanță, nu e vorba doar despre numărul de link-uri obținut, ci și despre calitatea lor. Acest lucru îl confirmă și studiul de caz realizat de specialiștii SEO DigitalCraft.

Link-uri în străinătate vs Link-uri în România

Din nefericire, link-urile naturale pe care le ridică în slăvi Google și specialiștii SEO din străinătate sunt destul de greu de obținut în Romania.

Cu mai puține website-uri în fiecare nișă, competiția devine, culmea, mai stransă. Nimeni nu vrea să îți dea link, nu cumva să urci tu în Google în locul lui. Am experimentat asta pe pielea mea, într-o nișă extrem de competitivă în care toate site-urile din primele două pagini de pe Google erau deținute de vreo 2-3 persoane.

Cu toate acestea, Google recomandă ca uneori, să dai link și către competiție, dacă este relevant și util pentru utilizator. TechCrunch și Mashable au crescut de două ori mai repede menționându-se reciproc de-a lungul anilor.

Fondatorul website-ului Republica Bio, câștigător al premiului Voice of The Customer la GPeC 2017 ne-a spus o poveste emoționantă la festivitatea de premiere. Un client avea urgent nevoie de un produs medicinal pe care aceștia nu îl distribuiau. Un operator și-a petrecut peste 3 ore să găsească acel produs pentru a putea servi clientul, trimițându-l competiției.

Eu cred în astfel de abordări.  Poate că pe termen scurt pare că pierzi, dar pe termen lung, acea recenzie pozitivă va influența sute de alți clienți.

La noi încă se practică tehnici vechi SEO. Știi de ce? Pentru că funcționează. Și chiar foarte bine.

Actualizările din algoritmul Google nu au efect imediat în Romania. Asta s-a observat ani după ani. Dar când au efect… ei bine… au. Chiar și așa, atunci când toate site-urile încalcă regulile, nu le poți penaliza pe toate, că n-ar avea sens.

Toate acele site-uri deținute de 2-3 persoane pe care le-am menționat mai sus ar putea fi văzute ca un PBN (rețea privată de bloguri). Totodată, acestea sunt site-uri solide, întreținute, cu web design decent și conținut calitativ. Linia dintre una și alta e foarte fină în unele cazuri.

Adevărul este totuși că lumea preferă scurtăturile. Clienții, în general, nu înțeleg de ce durează până obții rezultate din SEO. Ei vor să vadă rezultate instant. Soluția, în acest caz, este promovarea PPC, prin Google Adwords.

Ce nu știu însă aceștia este că doar 2.6% dintre toate click-urile de pe internet se dau pe reclame plătite. Restul merg către rezultatele organice.

Răspunsuri bune pentru astfel de obiecții sunt poveștile ca cea de la începutul articolului, cu sportul. „Încet, dar sigur.”

Dacă oferi servicii SEO și un client este dispus să riște, semnează un contract mai special cu el și consideră și metodele mai riscante, mai ales dacă marea majoritate a competiției face același lucru cu succes. Chiar și în cazul unei penalizări, există metode de a recupera pozițiile Google.

O variantă mai înțeleaptă ar fi în schimb o combinație între promovare Google Adwords (PPC) pentru efect imediat și promovare SEO înceată și sigură pentru termen lung.

Strategii bune de link building

Atenție: Atunci când creezi / obții link-uri noi, trebuie să ai în vedere două lucruri:

  1. Autoritatea domeniului care îți dă link: aceasta este în general dată de profilul de link-uri pe care îl are acel website la rândul lui. Dacă observi un profil suspicios și plin de SPAM, evită să obții acel link. Site Explorer-ul de la CognitiveSEO te poate ajuta să identifici rapid astfel de probleme.
  2. Textul ancoră sub care creezi link-ul: Textul ancoră este acel text pe care dai click ca să ajungi pe un URL. Dacă vrei să optimizezi un articol pentru cuvântul cheie ‘SEO’, nu e o idee prea bună să creezi 100 de link-uri cu textul ancoră ‘SEO’. S-ar putea ca Google să înțeleagă ce încerci să faci și să te penalizeze. Încearcă să crești autoritatea site-ului tău prin a obține link-uri cu numele brandului în textul ancoră.

Tehnicile de link building prezentate în finalul acestei liste sunt putin mai controversate. Te rog să citești până la capăt pentru a înțelege de ce le-am menționat.

1. Conținut relevant și de calitate:

continut relevant strategii link building

Acest lucru încă ne lipsește în România. Site-urile sunt pline de titluri șocante ce atrag click-uri, doar ca să afli prin mormanul de reclame care îți acoperă ecranul că era de fapt vorba despre ceva banal.

Conținutul ar trebui să fie baza strategiei tale de marketing în 2018+. Nu mai pune conținut doar ca să fie și el acolo pe site. Fă-l cu simț de răspundere.

Mie în general îmi ia cel puțin 30 de minute doar ca să concep un titlu pentru un articol. Pentru articol… nu mai zic.

O metodă bună pentru a obține idei de articole este să vezi ce are succes pe social media.

Dacă ai un magazin online nu te opri doar la optimizarea conținutului produselor. Creează un blog și o secțiune cu întrebări frecvente.

Răspunde oricărei întrebări ce ar putea trece prin capul unui client pe website-ul tău. Fă răspunsurile accesibile.

Dacă un client nu va găsi răspunsul la întrebarea sa pe website-ul tău, va căuta în altă parte. Utilizează blog-ul pentru a scrie articole de care audiența ta ar fi interesată.

În cele din urmă, trebuie să spunem lucrurilor pe nume: Trebuie să fii creativ. Dacă nu ești creativ, atunci găsește o persoană creativă sau încearcă să mergi la cursurile celor de la Romanian Copywriter, unde cu siguranță vei învăța multe lucruri.

2. Identifică mențiunile fără link:

Cea mai simplă metodă de a obține link-uri este să ceri link celor care te-au menționat fără link.

Poți face asta utilizând operatori de căutare Google precum: „site:.ro NumeleSiteuluiTău”. Poți folosi acolo orice cuvânt cheie relevant, cum ar fi numele unui autor de articol de pe site-ul tău.

O metodă mai ușoară este să utilizezi un instrument precum BrandMentions. Acesta va găsi rapid toate mențiunile importante și te va notifica dacă apar altele noi. O altă variantă, dar care este mai puțin eficientă, ar fi Google Alerts.

3. Contactează personalități / experți din domeniu:

Cele mai importante link-uri le poți obține de la bloggeri / personalități / experți din domeniul tău de activitate. În unele nișe (ca fashion) aceștia sunt ceva mai ușor de identificat. În altele, sunt puțin mai greu, dar există. Dacă vinzi pesticide, bloggeri despre pesticide nu vei găsi, dar despre grădinărit cu siguranță sunt suficienți.

Spune-le despre conținutul tău. Pentru a le atrage atentia mai ușor și pentru a îți crește șansele de succes va trebui să prezinți un conținut care să aibă un impact emoțional asupra lor. Dacă nu ai încă ceva suficient de bun, creează. Urmărește-i puțin pe social media pentru a identifica lucruri cu care aceștia ar putea rezona.

Tot în această categorie intră și interviurile și listele cu experți din industrie. Întreabă câțiva experți din industrie dacă vor să apară în articolul tău. Mulți vor împărtăși articolul cu fanii lor, crescându-ți șansele de a obține link-uri naturale.

4. Fură link-urile competiției:

Una din cele mai bune metode de a obține un link către site-ul tău este să îți copiezi competiția. Dacă ei au reușit, probabil poți și tu.

Această tehnică poate fi abordată în mai multe feluri:

De exemplu, dacă observi ca mai mulți competitori obțin link-uri de la același website-uri, este foarte posibil să poți obține și tu aceste link-uri.

Un instrument bun pentru a identifica astfel de link-uri este cognitiveSEO. Poți foarte ușor identifica care sunt domeniile comune între competitori.

link building instrument

O altă abordare ar fi să creezi un conținut mai bun decât cel al competiției și să încerci să obții tu link-ul în locul lor. Contactează-i pe cei care le-au dat link și prezintă-le conținutul tău.

Explică-le de ce este mai bun și convinge-i să îți dea ție link-ul în schimb. Trebuie să fii persuasiv pentru a reuși.

5. Înlocuiește link-urile către HomePage:

Dacă ai deja multe link-uri naturale care duc către pagina ta principală, te poți folosi de acele link-uri pentru a urca o pagină specifică.

Identifică link-urile către pagina principală și atribuie conținutul acelor site-uri unui articol relevant de pe website-ul tău.

Contactează apoi administratorii website-urilor care ți-au dat link-ul și roagă-i să îl înlocuiască. Spune-le că va fi mult mai relevant pentru utilizatorii lor.

Cei mai mulți vor fi de acord să facă modificarea, din moment ce ți-au dat deja link.

Dacă nu ai deja un articol relevant, ghici ce: poți crea unul. 🙂

6. SEO Networking:

Am scris un articol întreg despre SEO Networking.

Pe scurt, tehnica presupune participarea la evenimente interesante din industria ta, cu scopul de a cunoaște personalități și experți sau potențiali clienți și colaboratori.

Primul pas în obținerea unui link este să te faci cunoscut și să câștigi încrederea oamenilor.

7. Profiluri Social Media:

Social Media Marketing este de foarte mare folos. Link-urile de pe profilurile social media nu valorează foarte mult daca profilul nu este activ și popular.

Totuși, e o idee bună să îți asiguri cât mai repede toate conturile pe platformele precum Facebook, Twitter, Instagram și Pinterest.

8. Forum-uri, comentarii pe blog-uri și directoare web:

Știu, știu… dacă faci SEO probabil deja ai sărit în sus: „Nu funcționează! Riști penalizare!”

Ei bine… da. Dar dacă iei o altă abordare, lucrurile stau altfel:

Stau oamenii pe forum-uri? Pun întrebări acolo? Are sens să le răspunzi și să îi direcționezi către un articol relevant?

Dacă răspunsul tău a fost de 3 ori da, atunci link-urile de pe forumuri sunt ok. Dar trebuie să vină de pe forumuri/postări relevante.

Cea mai importantă pagină este cea de profil. Cu cât vei contribui mai mult în forum, cu atât pagina de profil va deveni mai puternică, deoarece comentariile tale au un link către aceasta.

Forumurile sunt perfecte pentru website-urile noi. Mulți administratori îți vor interzice accesul pe forum dacă încerci să pui link-uri din prima. Încearcă să fii un utilizator activ și util înainte să pui link-uri pe un forum.

E relativ ușor să obții un link dacă acesta e relevant, iar între timp te poți bucura și de puțin trafic direct pe care acesta ți-l va aduce.

Același lucru este valabil și pentru comentariile pe blog-uri. Citești blog-uri? Îți vine uneori să comentezi? Evident!

Dacă site-ul respectiv este relevant pentru nișa ta, atunci nu ezita să pui un link către pagina principală a site-ului tău și poate chiar și către un articol, în comentariu, dacă este cazul.

E o metodă foarte bună de a stabili o conexiune cu alți administratori de website-uri din industrie.

Problema apare atunci când faci asta în masă și spamezi website-uri sau utilizezi texte ancoră comerciale în loc de numele tău.

Singurul dezavantaj al comentariilor pe bloguri este faptul că acestea apar în sidebar la comentarii recente. Acest lucru duce la câteva link-uri care apar și dispar. Dacă vrei, evită site-urile care au secțiune de comentarii recente în sidebar sau footer.

Am văzut site-uri ridicate în top doar cu comentarii pe blog-uri. Era SPAM în mare parte ce-i drept, iar eu urăsc SPAM-ul, dar funcționează.

Singura metodă față de care sunt sceptic sunt directoarele web. Cele gratuite sunt pline de SPAM, iar multe directoare mai decente nu mai sunt administrate. Cele plătite nu merită banii. Cel mai probabil au fost și acestea spamate la randul lor.

9. Rețele private de blog-uri

Rețelele private de bloguri (Private Blog Networks sau PBN) au fost metoda de link building cea mai populară și cea mai eficientă din ultimii 5 ani, până când Google i-a păcălit pe toți că nu mai funcționează.

Adevărul este în schimb că acestea funcționează foarte bine, până când ești prins. Ca să nu fii prins, îți trebuie cap și, în special, bani. Hosting-urile și domeniile ieftine cumpărate pe un singur an sunt indicatori ai unui PBN. Google se descurcă foarte bine la identificarea tiparelor.

Problema este că rețelele private pe care multe companii SEO le dețin sunt private pentru companie, nu pentru client. Acestea sunt formate în general din site-urile clienților, pe care agenția le-a creat sau le administrează. De cele mai multe ori clienții n-au nici cea mai vagă idee ce se întâmplă, iar o penalizare poate afecta întreaga rețea de site-uri.

Dacă abordezi situația diferit, îți poți crea o rețea privată de blog-uri fără niciun risc.

Ce faci atunci când ai un magazin fizic și îți merge bine? Mai deschizi un magazin! Cum crezi că e mai bine pentru a crește vânzările? Să ai un magazin secundar plin de angajați nepoliticoși și produse ieftine care îl recomandă pe cel principal, sau să ai două magazine serioase și de calitate care se recomandă reciproc?

Cred că știi răspunsul. Ei bine, în aceeași manieră te poți extinde și în mediul online.

10. Guest post și advertoriale:

link-uri platite bune sau rele

Cea mai mare parte din lume face guest posting-ul complet greșit.

Scopul nu este doar să obții un link. Scopul este să obții cel mai bun link. Dacă tu scrii un articol mai slab și nu dai 100%, ai de pierdut.

Scrie un guest post ca și cum l-ai scrie pentru tine. Cercetează tema, optimizează conținutul pentru un cuvânt cheie și promovează-l. Dacă acesta va ajunge popular, link-ul către site-ul tău va fi mult mai valoros.

În România este într-adevăr destul de greu să faci Guest Posting. Totuși, dacă reușești să te bagi sub pielea unui editor de website-uri, s-ar putea să te lase să scrii și tu pentru el, fără să plătești.

De asta este important să faci înainte puțin blog commenting, pentru a stabili o conexiune.

Varianta plătită se numește advertorial. Deoarece metoda poate fi abuzată, Google recomandă ca link-urile din advertoriale să fie no-follow.

Desigur, te poți gândi că Google n-are de unde afla daca ai dat tu bani sau nu. Ei bine, te asigur că poate.

Există oricum și aspecte legale legate de advertoriale, cum că cel care scrie advertorialul trebuie să specifice că postarea este sponsorizată. Nu prea sunt luate în serios acum, dar probabil în viitorul apropiat vor fi.

Dacă poți lua legătura cu un ziarist bun sau cu manager la publicații online care îți poate face rost de colaborari serioase, merită. Problema sunt banii, deoarece astfel de colaborări sunt în general extrem de scumpe și vin în oferte lunare. Dacă ai obținut un link, ar fi ideal să îl păstrezi. Editura ar putea oricând mări prețul.

Cu atât mai mult, de fiecare dată când un link dispare așa din senin, un DingDingDing se aude la Google care zice „nu l-ai mai plătit pe asta”. Și uite-așa învață Google tiparele de link-uri plătite.

Concluzie:

Link building este poate cea mai grea parte din SEO. E dificilă atât de înțeles cât și de executat corect. Voi actualiza acest articol periodic pentru a adăuga metode noi și interesante.

Tu ce metode de link building folosești? Spune-mi în secțiunea de comentarii. Sunt curios să aflu.

8 comentarii la „Link building: Ce este și care sunt cele mai bune strategii pentru România”

  1. Salut, in general incerc sa pun articole ajutatoare pe site-urile conexe, forumuri, bloguri etc. in care se vorbeste despre domeniul pentru care sunt interesat.
    Din pacate nu poti face tot timpul asta, multe bloguri nu accepta linkuri si cele care le accepta sunt mai slabe din punct de vedere al rank-ului.
    Solutia ar fi articole platite in publicatiile online dar asa cum spuneai, daca linkul expira din diverse motive, google te penalizeaza.
    Desi nu am avut pana acum linkuri platite, google m-a penalizat la un moment dar, in sensul ca am scazut brusc de la o medie 400 unici/zi la o medie de 170/zi, si nici pana acum nu mi-am dat seama de ce.

    Tin sa precizez ca site-ul respectiv este pe platforma wordpress iar singura modificare in perioada respectiva a fost facuta de o firma ce ar fi trebuit sa-mi imbunataseasca scorul seo, prin instalarea unlui plugin,Yoast.
    Sa fie de acolo problema?

    Răspunde
    • Salut. Scuze de răspunsul întarziat, au fost sărbătorile 🙂

      Posibil. Plugin-ul în sine nu face nimic rău, dar dacă au modificat titluri, URL-uri, cuvinte cheie, atunci poate afecta și negativ.

      Nu știu la ce se referă prin “Scorul SEO”, dacă e cel din Yoast, e orientativ și, ca să fiu sincer, bun de nimic în 99% dintre cazuri.

      Dacă ai Analytics pus pe site, poți vedea data exactă când a avut loc penalizarea și o putem corela unui Update Google. Vedem apoi dacă se leagă motivele update-ului cu ce ai tu pe site.

      Legat de Link Building, este adevărat că Advertorialele funcționează cel mai bine. Eu totuși aș recomanda ca ele să fie puse Nofollow pt. a nu risca nimic. Apoi, nu are sens să le faci pe site-uri care nu sunt citite. Daca faci un Advertorial, să fie promoțional, să aducă trafic, click-uri vanzari și, în cele din urmă, acel backlink.

      Și da, este destul de greu să găsești site-uri relevante… cel puțin în Romania.

      Altă strategie este să faci conținut super interesant și să știi cum să-l promovezi. Sau, mai important, cui să îl trimiți. Dacă reușești să scrii ceva exact pe gustul cuiva important și la momentul potrivit, atunci îl va distribui cu siguranță. Multă lume acum acționează pe Social Media. Un share poți obține destul de ușor, dar un link nu. Trebui să te orientezi spre editori de blog-uri, site-uri, etc.

      Răspunde
  2. Salutare, am analytics pe site dar perioada este prinsa doar in web console, deci se poate vedea exact data cand s-a pierdut traficul.
    Care este modalitatea de a va contacta?

    Multumesc.

    Răspunde
  3. Referitor la PBN si la remarca ta cu magazinele, ”daca ai unul bun mai faci unul bun”….
    Ce faci cu foot printul?
    Google vede ca postezi de pe acelasi IP , vede ca ai o retea si iarasi nu ii place 🙂
    Partea buna e ca exista cateva tool-uri si pentru asta …

    Răspunde
    • Dacă ai content solid pe el, e posibil să fie totul în regulă. 2-3 site-uri nu sunt o problemă. Footprint-ul există și Google vede că site-urile au același deținător, dar înțelege și că nu sunt un PBN din moment ce fiecare site este o entitate reală, calitativă.

      Răspunde
    • Am vazut o tactica de SEO foarte inteligenta in afara. Pentru a acapara anumite keyword-uri pentru nise si servicii locale (ex. „montez parbrize Bucuresti”) iti creezi un site secundar care sa portretizeze „competitia” ta directa. Este mult mai usor sa creezi un website simplu care sa rankeze pentru acele cuvinte cheie decat sa tot bagi bani in main site.

      Smart!

      Răspunde
      • Da si nu… ar fi similar cu un PBN. Asa este, e mai simplu, dar e mai riscant. Google ar putea penaliza si scoate din search intreaga retea de site-uri ‘secundare’. As folosi resursele pentru a creste brandul si pentru a face ceva serios pe termen lung.

        Răspunde

Lasă un comentariu

Shares

SEOproject utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website. Prin continuarea navigării, confirmi că ești de acord cu termenii și condițiile site-ului, cu politica de confidențialitate precum și cu politica de cookie-uri.