Întrebarea despre diacritice o primesc destul de des: Cum e mai bine să scrii pentru SEO? Cu sau fără diacritice?
Am primit-o de curând, chiar săptămâna trecută, la Digital Marketing Meetup Iași ediția a II-a, așa că m-am decis să scriu despre asta.
Pe scurt… cu diacritice.
Din câte ați observat, scriu cu diacritice pe acest blog, adică în limba română.
Toți din industria SEO îmi vor sări probabil în cap. Și e pe bună dreptate. Diacriticele sunt nașpa pe net. Sau cel puțin, au fost, demult (am fost corectat de o profesoară de limba română, mi-a spus că degeaba folosesc diacritice dacă nu scriu corect 😊 și are dreptate, am scris ‘de mult’).
Iată câteva argumente contra diacritice care circulă în lumea SEO astăzi:
- rezultatele căutărilor cu diacritice diferă de cele fără diacritice
- fără diacritice, te afișezi mai sus în Google
- utilizatorii caută pe Google fără diacritice, deci ar trebui să scrii fără
- diacriticele nu se afișează corect peste tot
- e greu să scrii cu diacritice dacă ești obișnuit fără
Vom trece prin toate aceste argumente, să vedem dacă își au rostul sau nu. La final vă voi arăta niște trucuri pentru tastatura românească! 🙂
Să începem articolul cu un mic exercițiu:
Aș vrea să copiezi fraza de mai jos și să scoți diacriticele din ea folosind acest website.
„Citind o propoziție ca ‘Andrei are doua fete.’, nu putem înțelege, cel puțin dacă nu știm cine este Andrei, dacă are două fete, adică două fiice, sau este o persoană duplicitară. Singura deosebire grafică între expresia „are două fețe” și îmbinarea liberă „are două fete” constă în prezenţa sau absenţa semnului diacritic virguliţă (t/ţ).” – Citat Isabela Nedelcu
După ce copiați textul, apăsați butonul INLOCUIESTE DIACRITICE iar noul text va fi generat mai jos. Simplu, nu?
Acum, pentru a finaliza exercițiul, va trebui să pui diacriticele înapoi.
Un instrument popular pe internet este cel de la diacritice.com. Copiază textul fără diacritice în instrument și apasă butonul roșu pe care scrie CONVERSIE.
Acum, citește textul.
Vei observa că e nevoie de puțină intervenție umană pentru a îl face să sune logic.
„Citind o propoziție că ‘Andrei are două fețe.’, nu putem înțelege, cel puțin dacă nu știm cine este Andrei, dacă are două fețe, adică două fiice, sau este o persoană duplicitară. Singură deosebire grafică între expresia „are două fete” și îmbinarea liberă „are două fete” constă în prezența sau absența semnului diacritic virguliță (t/t).”
Alte instrumente cum ar fi archeus.ro au dat rezultate chiar mai slabe.
Ei bine, cam așa vede și Google diacriticele. Ușor de scos, greu de pus corect.
Update 5/06/2018: Am descoperit un instrument mult mai bun pentru adăugarea diacriticelor în mod automat. Este vorba despre diacritice.ai și este dezvoltat de programatorul moldovean Vitalie Eșanu. Nu este perfect dar, datorită faptului că se folosește de inteligență artificială, devine tot mai bun pe zi ce trece.
Ce am învățat din acest exercițiu?
Înțeletem că lui Google îi este mai ușor să asocieze rezultate cu diacritice unor căutări fără diacritice dar îi e mai greu să asocieze rezultate fără diacritice unor căutări cu diacritice.
O căutare cu diacritice apare ca fiind mult mai specifică. Acest lucru se întâmplă din două motive: primul sunt caracterele speciale în sine, iar al doilea, numărul mult mai mic de rezultate ce le conține.
Mai pe înțelese, nu te clasezi mai bine fără diacritice, ci te clasezi mai bine pe căutarile cu diacritice dacă folosești diacritice, deoarece Google știe cum să coreleze mult mai ușor rezultatul tău cu fraza utilizatorului.
Faptul că ești puțin mai sus în căutările cu diacritice dacă folosești diacritice nu dovedește că vei fi mai sus în căutările fără diacritice dacă nu le folosești.
Totuși, este adevărat că rezultatele diferă. Diferă în funcție de locație, de timp, de extensia motorului de căutare (.ro, .com, .fr, .co.uk, .it, etc.), de browser, de cookie-uri, de cache… Diferă non-stop.
Da. Diferă și în funcție de căutare, cu diacritice sau fără. Dar nu semnificativ.
Diferențele se rezumă de obicei într-o mică reordonare pe un eșantion de 3-5 poziții.
Update: L-am întrebat pe John Mueller de la Google despre acest subiect. Am luat apoi legătura cu el și mi-a explicat motivele pentru care există aceste mici diferite și că 2-3 poziții diferență sau un rezultat în plus sau în minus nu sunt considerate cu adevărat ‘rezulate diferite’. Acesta mi-a spus de asemenea că o postare oficială Google despre acest subiect se poate găsi aici.
Iată o serie de exemple:
Căutările au fost făcute direct pe Google.ro (doar pe .ro), in tab-uri Icognito, pentru a scăpa de cookie-uri. De asemenea, menționez că am scos din HTML rezultatele plătite.
Cadouri pentru bărbați:
Motivul pentru care am ales acest exemplu nu sunt pozițiile, ci faptul că cineva a menționat că Google nu pune în bold frazele cu diacritice din descrierea meta dacă se face o căutare fără diacritice.
Acest lucru ar demonstra cumva că Google nu le distinge bine și ar afecta rata de conversie, având în vedere că acel cuvânt cheie nu mai este pus în evidență.
Ei bine, e posibil ca acest lucru să fi fost valabil atunci. Poate era doar o excepție. Dar nu mai este valabil acum.
Puteți vedea în imaginile următoare că, pentru ambele căutări, sunt îngroșate atât frazele cu diacritice cât și cele fără.
Căutare fără diacritice: https://goo.gl/C6CgVf
Căutare cu diacritice: https://goo.gl/cY2i7U
Cât despre rezultate, după cum puteți vedea, singurele diferențe sunt inversările dintre pozițiile 1 și 2 și cele dintre pozițiile 3 și 4.
Cum să faci mămăligă:
Crede-mă când îți spun, mi-a trebuit internet ca să fac o mămăligă.
Căutare fără diacritice: https://goo.gl/jbRpgk
Căutare cu diacritice: https://goo.gl/VwMaaB
După cum vezi, singura diferență este lipsa unei imagini la primul rezultat. Sub acestea, rezultatele erau similare, dar un video YouTube era puțin mai jos în căutarea cu diacritice.
Exemple sunt multe. Printre altele pe care le-am verificat se numără: cea mai bună mașină de spălat, câte săptămâni are un an, cărți pentru adolescenți și cântece de leagăn.
Am găsit și excepții mici în favoarea diacriticelor. Pentru termenul „mașini de spălat vase”, un website (frankemagazinonline) este mai sus în poziție pe o căutare fără diacritice. Diferența e substanțială, site-ul fiind mai sus cu peste 10 rezultate.
Ca să nu ne limităm doar la noi, am decis să pun și un exemplu de pe Google.fr.
Căutare fără accente: https://goo.gl/eg8hvX
Căutare cu accente: https://goo.gl/eeTqEc
Rezultatele diferă neglijabil, site-ul păstrând answer box-ul, dar am observat că la imagini, diferențele sunt ceva mai vizibile.
Exită deci și locuri unde diacriticele nu sunt bine venite.
Din moment ce descrierile text (alt tag) ale imaginilor nu vor apărea utilizatorului, pot fi folosite pentru a adăuga în conținut și cuvinte cheie fără diacritice.
Căutările ulterioare m-au dus la concluzia că nu ar fi indicat să folosim diacritice în descrierile imaginilor.
O căutare interesantă a fost „țărăncuță/tarancuta”, unde aproape nici o imagine nu era la fel, deși rezultatele text și video erau foarte similare. Prima imagine pentru termenul scris cu diacritice avea diacritice atât în descriere, cât și în URL. Imaginea nu apărea deloc în căutarile fără diacritice.
URL-ul este un loc în care diacriticele n-au ce căuta. Aici acestea pot crea probleme mari și este posibil ca utilizatorul să nu mai ajungă pe site-ul tău deloc.
Articolele de pe LinkedIn de exemplu creează URL-urile dupa cuvintele din titlu. Dacă folosiți diacritice în titlu acolo, vor apărea și in URL.
Sunt sigur că nu vor mai fi o problemă în viitorul apropiat. Ca dovadă, acum se pot înregistra și domenii cu diacritice la rotld.ro. Google va fi nevoit să se adapteze și, ca de obicei, nu va eșua să o facă.
Nu în cele din urmă, am decis să merg puțin mai în amănunt cu unul din rezultate, și anume „cărți pentru adolescenți”.
Dat fiind faptul ca lucrez la cognitiveSEO și Răzvan probabil m-ar da afară dacă vede ca folosesc alt tool, am să folosesc tool-ul lui.
(mint, de fapt îl folosesc pentru că pot pe gratis și, de asemenea, pentru că e foarte, foarte bun)
Tool-ul ne permite să analizăm backlink-urile și să vedem pozițiile pe aceste două cuvinte cheie, precum și cam cât de bun este conținutul și concurența.
Din nou, rezultatele sunt foarte similare, aproape identice între primele 3 poziții.
Cu tool-ul cognitiveSEO am făcut o analiză Off Page și am comparat site-urile.
Blogul de cărți a obținut 9 puncte, iar Librex.ro 15, aproape dublu. Libris.ro a obținut un scor de 22/100 cu doar 98 de link-uri analizate din 1700 (erau prea multe, daca le-am fi analizat probabil scorul ar fi fost 40+).
Blogul de cărți este singurul rezultat cu diacritice și, culmea, pe căutarea fără diacritice este pe locul 2, peste Librex.ro.
Cum este posibil acest lucru?
Ei bine, după ce am analizat link-urile mai în amănunt mi-am dat seama. Din acele puține 38 de link-uri, 6 duc direct către pagina din exemplu, nu doar spre domeniu. Din aceste 6 link-uri, 5 au textul ancoră „carti pentru adolescenti”, fără diacritice. De asemenea, am folosit Xenu Link Sleuth și am aflat că pagina are 1859 de link-uri interne.
Celelalte două website-uri competitoare nu au nici un link către pagină și nici un text ancoră legat de adolescenți. Aici își lasă amprenta performanța/autoritatea domeniilor.
Ca să fiu sincer, exemplele mele nu răspund concret la întrebare.
Pentru a răspunde la întrebare, ar trebui să scoatem diacriticele de pe o pagină cu diacritice și să vedem dacă urcăm în căutări, său să adăugăm diacritice pe o pagină fără diacritice și să vedem dacă scădem.
Promit că voi face acest lucru!
Momentan, blogul meu este abia la început. Când această postare va fi undeva mai sus, voi scoate toate diacriticele din titluri, descrieri și conținut.
Voi aștepta apoi să urc în mod miraculos, după ce modificările vor fi indexate și cache-ul Google reîmprospătat.
Dacă acest lucru se va întâmpla, voi încerca să mai cresc puțin în poziții, apoi voi adăuga din nou toate diacriticele și voi aștepta să scad în poziții.
Abonează-te la newsletter-ul meu și te voi anunța când fac acest test și ce rezultate am avut.
Părerea mea sinceră este că impactul va fi minim sau nul. Oricum, va fi necesar un salt de 3-5 poziții + ca să pot trage concluzii concrete.
O viziune frumoasă despre diacritice o are Olivian Breda.
Și el, ca și mine, folosește diacritice pentru că respectă limba română. Ne recomandă să ne gândim mai puțin la optimizare SEO și mai mult la experiența utilizatorului.
Scrierea cu diacritice ar trebui să fie un act de bază al vorbitorilor limbii române. Dacă nu în chat-ul de zi cu zi, măcar în articole.
Singurele probleme reale pe care le au caracterele românești sunt legate de afișaj. Multe fonturi nu au diacritice. Acest lucru poate duce la probleme în browser și web design. Totuși, cu puțină căutare vei vedea că sunt nenumărate fonturi cu diacritice care se potrivesc website-ului tău.
Cei mai mulți scriu fără diacritice tocmai pentru că au impresia că îi va avantaja mult la SEO. Motivul principal este faptul că lumea caută fără diacritice. Acest lucru este irelevant din moment ce Google asociază evident ă cu a și ș cu s.
Nu aceasta este soluția. E doar o încercare de a manipula motoarele de căutare. Dacă tu consideri că e mai bine să scrii fără diacritice, sigur. Nu-i nicio problemă. Dar ține minte, cititorii tăi vor înțelege mai greu textul. Textele cu diacritice sunt înxelese cu 5-10% mai bine decât cele scrise fără diacritice.
În cel mai rău caz, ai putea să nu pui diacritice in Titluri și în descrierile meta. Dar asigură-te că rămâi constant. Nu pune și cu diacritice si fară diacritice în același titlu sau aceeași descriere. Cine știe, poate Google va observa că încerci prea tare și te va penaliza.
Poți adăuga și cuvinte fără diacritice utilizând descrierile imaginilor (alt tag). Folosirea ambelor variante în acest fel te va ajuta să îmbunătățești și experiența utilizatorului.
Cum să adaugi diacritice pe computer (Windows 10):
Dacă nu ai diacritice pe tastatura ta, îți voi arăta cum să le adaugi. E simplu.
Iată pașii (Windows 10): Control Panel -> Time and Language -> Region and Language (stanga) -> Add Language
Poți apăsa și tasta Windows, după care scrie acolo Region and Language. Te va duce în același loc.
Va fi greu la început, dar este vorba doar de obișnuință.
Dacă vrei ceva mai avansat, poți să asociezi diacriticele unor combinații de taste.
De exemplu, ALT + A ar putea deveni acum „ă”. ALT + SHIFT + A ar deveni „Ă”.
Pentru a face asta, trebuie să descarci AutoHotkey și să îl instalezi.
Apoi, trebuie să creezi un script, dar ai noroc, pentru că am creat eu deja unul pentru tine.
Descarcă script-ul pentru taste.
Restul documentației o poți găsi aici.
După ce îl deschizi, trebuie să dai Click Dreapta -> Save As. Apoi rulează scriptul.
- Alt dreapta + a = ă
- Alt stânga + a = â
- Alt dreapta + s = ș
- Alt dreapta + t = ț
- Alt dreapta + i = î
- Alt dreapta + Shift + a = Ă
- Alt stânga + Shift + a = Â
- Alt dreapta + Shift + s = Ș
- Alt dreapta + Shift + t = Ț
- Alt dreapta + Shift + i = Î
Dacă te decizi sa folosești acest script, scoate orice altă limbă înafară de engleză, deoarece comanda ALT + SHIFT va schimba configurația tastaturii.
Sper ca acest articol să determine câți mai mulți scriitori, jurnaliști și bloggeri să folosească diacritice în scrierile lor.
Îl voi întreba și pe John Mueller de la Google despre acest subiect într-un hangout și voi actualiza articolul dacă primesc un răspuns.
P.S. Scuze dacă am ratat diacritice 🙂 N-a fost intenționat.
Aștept în comentarii exemple contra, ca să le analizăm împreună și să vedem ce se întâmplă.
Foarte bun articolul, personal am făcut teste pe un magazin online (în 2014), iar diferențele au fost un pic spre minus, dpdv trafic, la varianta cu diacritice, căutând o explicație solidă, am tot regăsit materiale în care se explica clar motivul (explicat și în acest articol); partea interesantă era că au fost utilizatori (clienți) care au apreciat faptul că site-ul este în limba română (oameni care au lăsat comentarii sau au venit personal să ne transmită acest lucru) – deci zona de UX era într-o creștere din acest punct de vedere, dar desigur, cum următoarea etapă de dezvoltare a magazinului implica să fie adăugate produse din feed-uri de date care nu au diacritice, am fost nevoiți să renunțăm la acestea în favoarea consistenței 🙁
Oricum, aveți respectul meu pentru efortul depus în acest articol „in-depth”.
Multă baftă în continuare!
Îți mulțumesc mult pentru susținere, Eduard! Sunt curios de testele pe magazine online. Poate îmi trimiți un exemplu în privat și discutăm mai multe.
Eu folosesc diacritice de cateva luni, pentru ca este mai usor de citit textul. A fost putin greu la inceput, dar acum m-am obisnuit si scriu chiar si emailurile cu diacritice. Asta cand sunt la laptop. Acum comentez de pe telefon. Pentru IOS stii aplicatii care sa te ajute sa scrii cu diacritice? Multumesc.
Salut, Anca! Nici eu nu scriu mereu cu diacrtice. Chiar mă critica recent cineva pe Facebook la o postare cu acest articol, că am răspuns în comentarii fără diacritice 🙂 Dar nu e neaparat vorba despre dacă să scrii sau nu cu diacritice, ci cât te afectează din punct de vedere SEO.
Ar trebui să poți destul de usor și pe iPhone. Eu sunt cu Android, dar în mare e ușor. Setari > General > Keyboard. Ar trebui să poți adăuga acolo Română. După ce adaugi, când scrii și îți apare tastatura, apasă pe glob sau lung pe spațiu și îți poți schimba limba.
Dacă ții lung pe a,s,t,i ar trebui să apară mai multe litere și sa poți selecta ă,â,î,ș,ț.
Uite și o sursă: https://support.apple.com/ro-ro/HT202178
Salut! Felicitari pt articol! Eu folosesc diacritice in site dar nu si in campurile seo.
Salut! Mulțumesc mult pentru susținere! E și asta o metodă eficientă de a optimiza pentru ambele variante 🙂
Misto articol. Bine scris.
E chiar posibil sa ma razgandeasca si in ce priveste propriul meu site.
Stii ca ai fani meseriasi care copiaza ce scrii tu.
Salut, Alexandra! Mulțumesc 🙂
Super poza asta cu ochelarii de pe Gravatar! 😀
M-aș bucura mult să știu că te-am convins! Pare că ai un blog foarte profesional 🙂
Da, știu de ei. Am discutat deja și am primit în cele din urmă un link spre site-ul meu. Am scos link-ul tău din comentariu, deoarece ei deja au fost indexati înaintea mea și sunt pe prima pagină acum în Google, în timp ce eu… marele SEO, nu :D.
Eu sunt pentru fara diacritice. Cati mai folosesc diacriticile la cautarile online? 5%? 10?
De pe mobil?
Sa fim seriosi!
Esti penalizat din start!
(Parerea mea)
Adrian, am adresat deja problema în articol. E irelevant din moment ce Google asociază în mod evident caracterele între ele.
Nu ai cum să fii penalizat pentru așa ceva. Să fim serioși! (părerea mea)
Uite, poți căuta în chrome cu CTRL + F „lumea cauta fara diacritice”. Caută fără diacritice, asa cum am scris între ghilimele. Vei vedea cum Chrome asociază imediat caracterele 🙂 Și na… Chrome e de la Google.
Cum ziceam și în articol, dacă vei scrie cu diacritice nu vei avea un minus pe căutări fără, ci un plus pe căutari cu, pentru că vei fi mai specific.
Eu sunt de părere că google acordă un Trust Factor mai mare site-urilor cu diacritice. E 2018, iar google evoluează şi el. Am observat şi la google translate o schimbare: dacă pun diacritice e posibil să imi traducă calumea dar dacă nu pun, ciu-ciu.
Băgaţi diacritice fără griji 🙂
Excelent articolul! Și eu sunt pro diacritice! Recunosc că uneori renunț să citesc postări care nu sunt scrise cu diacritice! 🙂
WoW, nu cred că am parasit vreodată un website din acest motiv. Informația poate fi totuși utilă 🙂 Trebuie să recunosc, nici eu nu scriu tot timpul cu diacritice (în chat cu prietenii, poate chiar în comentarii). Articolul nu este neapărat pro diacritice, dar încerc să demonstrez faptul că nu te afectează cu nimic în Google faptul că le folosești. Merci pentru feedback!
Am înțeles ideea articolului. Întrebarea mea este: de ce aș acorda atenție unui text care ucide limba română?
Uneori am încetat să citesc online, indiferent de conținut, tocmai fiindcă lipsa diacriticelor o consider o superficialitate. Nu e complicat să le folosești, iar dacă începi să scrii cu diacritice în timp îți formezi un reflex. Personal consider că diacriticele nu ar trebui să fie o opțiune ci un mod absolut firesc de a scrie.
Nu intenționez să critic pe nimeni, ci doar să-mi argumentez punctul de vedere. Numele meu de familie conține diacritice, din cauza lipsei diacriticelor, într-o convorbire telefonică spre exemplu, pocirea numelui poate avea și efecte hilare. Crede-mă că nimic nu este mai enervant decât să-ți auzi numele pronunțat altfel. Drept urmare, orice conversație, fie ea scrisă sau verbală, poate fi mai cursivă și mai eficientă dacă scriem corect.
Problema de poziționare pe Google pornește de la faptul că inițial nimeni nu folosea diacritice pe web, pentru că nu era la modă UTF, așadar caracterele românești se afișau incorect.
Nu este adevărat deloc, că folosirea diacriticelor are efect negativ asupra rezultatelor. Păi Fracezii, Spaniolii și celelalte nații care au diacritice în limbă, pt. ei funcționează? Bineînțeles, că da.
Dar dacă cineva crede că fără diacritice e mai bine și pământul este plat, nu va schimba părerea pt. că își alege ideile în funcție de ce este mai comod și mai plăcut…
Mulțumesc mult pentru completare, Iosif! Așa este, diacriticele, cel puțin în ziua de astăzi nu au efect negativ asupra pozițiilor unui site în motoarele de căutare. Pot totuși afecta într-un mod sau altul diverse limbi, cum ar fi Germana, unde unii scriu ss iar alții scriu ẞ. Dar în română, corelația făcută de Google între a,i,t,s și ă,â,î,ț,ș este evidentă.
Foarte bun articolul, sa traiti !
Merci 😉
Super articolul! Culmea este ca ma documentam daca sa trec pe website-ul meu pe diacritice ca sa maresc UX-ul. Din cate vad, se pare ca da 🙂 … si ca si idee, te-am gasit pe google.com pe prima pozitie pentru cuvantul cheie „diacritics seo 2018” 🙂 … ciudat, probabil tine de faptul ca google ma vede localizat in Romania si a dat in raspuns relevant. Cu siguranta viitorul este sa avem diacritice, chiar daca nu stim algoritmii de la goole 🙂
Ciprian, mulțumesc pentru comment și scuze pentru răspuns atât de întârziat. Nici eu nu scriu mereu cu diacritice și asta m-a facut să cred că viitorul nu stă în ele. Spre mirarea mea, nu e așa. Site-urile care se respectă scriu corect în limba română. Nu îți recomand totuși să modifici brusc tot site-ul. Începe treptat și vezi ce efect are la fiecare articol. Asigură-te că este cacheuit cu varianta cu diacritice. Când îl cauți în Google este o săgețică mică verde în jos. Acolo poți vedea cache-ul Google. Dacă apar diacriticele, înseamnă că le-a înregistrat. Și da, cel mai probabil e locația motivul sau poate ai mai intrat cândva la mine pe site în trecut.
Salut! Am următoarea dilemă: dacă în articolele de pe site-ul / blogul meu sau pe orice alt site unde inserez texte, cu linkuri sau fără, în scopuri PR și SEO, folosesc doar cuvintele cheie (stabilite cu echipa seo) FARA DIACRITICE, iar pe restul le voi scrie CU DIACRITICE, pot spune că am împăcat și capra și varza? Și să îmi respect în continuare limba română? Mă gândesc că dacă mă interesează căutările după acele cuvinte cheie care sunt căutate fara diacritice, atunci le voi lasa fara diacritice doar pe ele anume 🙂 În rest, cititorul textelor va putea citi confortabil orice informație utilă, sau educativă, cu tot confortul limbii române.
Geo, da. Ar fi o metodă bună de a te asigura că te poziționezi pe ambele dacă obții și niște link-uri de la alte site-uri care scriu fără diacritice, pe acele cuvinte cheie. Oricum, nu este vorba de respect aici. Fiecare scrie cum vrea, nici eu nu scriu mereu cu diacritice (pe FB, în CS, uneori și aici le mai uit). Tot ce spun este că nu cred că afectează. CTRL + F la ă,ș,ț în Google pe prima pagină și acesta va selecta și a,s,t 🙂 Le consideră deseori la fel. Singura diferență reală o poate face atunci când ai paturi / pături, când rata de conversie își spune cuvântul. Dacă cineva caută pături și Google afișează paturi, vor ieși de pe site și Google va realiza că pături e mai relevant. Dar paturi are mai multe căutări decât pături, iar cine scrie paturi și caută pături își va da seama rapid că, să îl citez pe Chivu, „limba romana foloseste diacritica”. https://www.youtube.com/watch?v=oK5kJm9pLTY&feature=youtu.be&t=38
Articol bine documentat. Dar are un mare neajuns, având în vedere chiar subiectul său: platforma afișează diacriticele incorecte – ș și ț cu sedilă, în loc de virgulă, cum ne obligă normele Academiei Române. Vreo șansă să corectați asta?
Depinde foarte mult de ce browser și ce dispozitiv folosiți! În mare, eu am utilizat un font relativ popular, dar nu pot garanta că va fi funcțional peste tot. Altă variantă ar fi să aleg Arial, dar aș prefera să nu :). Îmi puteți scrie vă rog browserul, versiunea și dispozitivul utilizate? Poate pot rezolva totuși. Apreciez!
Și eu sunt fan diacritice.
Am avut însă supriza neplacută, în cazul unui titlu de pagină de FB cu diacritice, dacă cauți fără, pagina nu va apărea în rezultate.
Ceea ce mi s-a părut în schimb că Google știe să facă.
Adi, poți să-mi scrii pe pagina de contact exemplul concret și arunc și eu o privier. Pot fi mai mulți factori.
Am facut teste cu diacritice si fara pentru reclamele in Google Ads si Google mi-a dat o mare palma la rezultate.
Se pare ca Google nu stie sa faca asemanarea dintre cuvintele dintre diacritice nici in 2020.
Am creat o reclama cu acelasi cuvant cheie fara diacritice dar textul din reclama a fost cu diacritice. Pe urma am creat una la fel cu acelasi cuvant cheie si textul din reclama duplicat dar fara diacritice.
Ce credeti ? Google mi-a dat nota 5 din start la reclama care avea diacritice si la reclama fara diacritice mi-a dat nota 7. Ce sa inteleg ? Google nu a facut asemanarea intre cuvinte deloc si am observat ca el nu prea stie cu ‘ș’ si ‘ț’ dar stie mai bine cu ‘ă’.
Acum ma gandesc sa schimb si site-ul sa il fac fara diacritice…daca a mai facut cineva teste asemanatoare si a gasit o solutie va rog sa imi spuneti.
Multumesc
Salut, Costin. Nu știu cum e pe paid search dar, din experiența mea, pe organic diferența dintre cu / fără diacritice este neglijabilă.
Spui că singurul diferențiator la tine de la nota 5 la 7 erau diacriticele?
Chiar și dacă vei schimba nu cred că vei observa o diferență majoră pe organic. Asigură-te că e singura schimbare, dacă o faci.
Sunt curios de rezultat.
Cand vorbim de Google Ads, diacriticile sunt un impediment atat in pagina, cat si in reclame. Se pare ca Google scade QS-ul atunci cand folosim diacritice atat in reclame, cat si in pagina de aterizare.
Te cred pe cuvânt, dar pe rezultate organice nu am observat o corelație directă. Eu nu fac ads și nu pot demonastra, dar voi testa personal cândva. Totuși, am întrebat direct la Google și raspunsul a fost că diacriticile nu afecteaza QS. Vezi raspunsul. Și pe multe reclame, în nișe competitive, dacă faci o căutare fără diacritice multe rezultate paid au diacritice. În plus, din câte știu, apar ca și cuvinte cheie separate în Google, deci poți rula două reclame, pe ambele variante. Ar avea mai multe aplicabilități, de exemplu dacă vrei să vinzi o carte de literatură, conversia poate fi mai mare pentru căutările efectuate cu diacritice, datorită audienței respective. Nu mai spun de ex. cu paturi vs pături. Nu ar fi OK sa treci paturi în reclame dacă tu vinzi pături. În plus, cred că te referi strict la Exact Match, ca la Broad ar intra toate si QS ar fi mixt. Dar, oricum, dacă QS scade si singura diferenta sunt diacriticile, asta indică faptul că Google nu le tratează ca identice in Google Ads. Majoritatea testelor nu sunt efectuate cum trebuie, asta însemnând că ar trebui să ai 2 variante identice, unde singura diferența să fie diacriticile, fără altă modificare. Eu am scris cu diacritice și în content și în titluri și am bătut multe site-uri fără diacritice.
Ii multumesc mult lui Marius pentru mentiune si va recomand sa ii cititi blogul pe http://mariussescu.ro/